Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Chomutov zvažuje, že se po dvaceti letech zbaví trolejbusů

Chomutovský magistrát zvažuje, že se po dvaceti letech zbaví trolejbusů a nahradí je autobusy na plyn. Město má sice společně se sousedním Jirkovem nejmladší trakční vedení v Česku, staré vozy ale dosluhují a jejich provoz je nákladnější než u autobusů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Š25t37e74f76a40n 77F39r86i56č24a 7272838753616

Výhodou trolejbusů jsou kladné externality. Především čistější ovzduší a tedy zdravější obyvatelstvo.

0/0
7.3.2016 10:54

P14e71t68r 92A89n78g26e82r 9974979472511

A celá investice do trolejbusové dopravy půjde do kytek. Kdopak z radních si na tom asi namastil kapsu?;-D Až zdraží plyn, mohou radní začít s přípravou na stavbu metra.;-D

0/0
16.1.2016 18:15

M58a14r22t35i85n 97C96h68ý37l88e 6776828135927

Jak už tu bylo zmíněno víckrát - ani při nejlepší vůli a dotacích nebude trolejbus nikdy levnější, ale svému provozovateli (a hlavně cestujícím, o těch to přece je) nabídne mnohem více - tichý a úsporný provoz, plynulé rozjezdy a brzdění (absence řazení) a často i celkově pohodlnější jízdu a uspořádání interiéru.

Problém je ale taky samozřejmě v samotné koncepci MHD ChaJ, když páteřní linky jezdí v pracovní dny po 30min a o víkendu po 60min (!!), navíc s všemožnými změnami trasování, není se čemu divit, že tím nikdo nejezdí. Pokud by se intervaly zmenšily alespoň na polovinu, nevěřím tomu že by provozní náklady na vypravení jednoho spoje byly o mnoho vyšší než u autobusu (ne-li dokonce nižší). Navíc by to určitě bylo pro cestující mnohem přívětivější a atraktivnější než nekonečné čekání na další spoje.

Jenže o tomhle samozřejmě obvykle rozhodují jiní lidé, než cestující nebo dopravní experti, proto to pak takhle dopadá. Ale ještě nezoufejme, třeba na to v Chomutově taky přijdou. Ani v takových Českých Budějovicích to trolejbusy neměly lehké a byly několikrát zrušeny, ale nakonec se vrátily, protože si na ně cestující zvykli a autobusy se neosvědčily.

+2/0
16.1.2016 17:21

E11v25ž77e23n 30P76o90l73á28k 3178878631583

Trolejbusy (provozované tak jako snad všude na světě kromě Chomutova) mají zpravidla oproti autobusům určité fixní náklady (trolejové vedení) a nižší variabilní náklady (spotřeba, odpisy vozidla), nemluvě o tichém provozu, vyšším výkonu, nižších emisích (ano, i v případě uhelných elektráren) a dalších výhodách zejména v kopcovitém terénu - v opačném případě by tento druh vozidla nikdy nevznikl. Dále v tomto řetězci následují zpravidla tramvaje a metro. Pokud toto v Chomutově neplatí, pak se tam děje cosi divného.

+1/0
16.1.2016 13:48

J78i65ř41í 38J75o39z88a 3298353740311

Měsíční kupon stojí 530,- Kč. Ani ne roční (platí 360 dní) stojí 5.565,- Kč. Pokud nemáte čipovou kartou stojí nepřestupní jízdenka 20,- Kč! Přestupní jízdenku bez čipové karty nekoupíte. Prostě není. Za ty peníze co město resp. Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova po cestujících chce je servis potažmo nabídka služeb děsná. Za páteř sítě lze považovat trolejbusovou síť, jenže na trolejbusových linkách je interval ve špičkách pracovních dní 30 minut, mimo špičku a celodenně o víkendu 60 minut! Trolejbusové linky a jejich intervaly: linka 40: ve špičce 30 minut, mimo špičku a celodenně o víkendech: 60 minut. Linka 41: ve špičce 30 minut, mimo špičku a celodenně o víkendech: 60 minut. Linka 50: jezdí jen ve špičkách prac. dní v intervalu 60 minut. Linka 51 jezdí jen ve špičkách prac. dní v intervalu 60 minut. Linka 52: jezdí v pracovní dny celodenně v intervalu 60 minut, o víkendech ráno a dopoledne v intervalu 60 minut, odpoledne o víkendech pak v intervalu 120 minut! Linka 53 jezdí v prac. dny celodenně v intervalu 60 minut, o víkendech ráno a dopoledne v intrvalu 60 minut a odpoledne o víkendech v intervalu 120 minut!

Linky č. 40 a 41 jezdí jen na území města Chomutov. Linky 50, 51, 52 a 53 jezdí mezi Chomutovem a Jirkovem.

Další absolutní hloupostí chomutovské MHD je, že k železniční stanici Chomutov vůbec MHD nejezdí. Nejbližší zastávkou MHD od žel. st. je Chomutov, aut. nádr., resp. Lipská I.vzdálená od žel. st. asi 1 km! Avšak žel. st. Chomutov město je napojeno na sit MHD (autobusová linka 6 a trolejbusová linka 41). Jenže linka 6 jezdí jen 2x denně a linka 41 ve špičce po 30 minutách a mimo ni a celodenně o víkendu po 60 minutách... děsné! Takže kdo by pak jezdil MHD po Chomutově, jen ten kdo nemá auto a tedy jinou možnost. Celkově tím chci říct, že za celou situaci je vino město (magistrát) Chomutov a Dopravní podnik Chomutova a Jirkova.. nedokáží uspořád systém MHD tak, aby byl kvalitní a přínosný pro všechny, jak pro své občany, tak případné turisty

+4/0
16.1.2016 9:41

M38a29r85t17i33n 25K92u84b88í96k 9767119156833

Patrně v Chomutově vládne pohrobek jednoho pražského ředitele dopravního podniku, který zlikvidoval v roce 1972 trolejbusy v Praze na Strahov . Je zajímavé, že v jiných městech trolejbusy prosperují a v "Komotau" nikoli. Jak je možné, že před pouhými 20 lety to se slávou otevírali jako příspěvek k čistotě hnědouhelné pánve a nyní to ruší. Asi za vším stojí nějaké lobby. ústecký kraj také zlikvidoval nejvíce železničních tratí, že si tam neobjednal vlaky. A je úplně ;-Ojedno zda tam vládlo ODS nebo KSČM či ČSSD.

+3/0
15.1.2016 14:22

V77í69t 59P83r85a15ž46á32k 9489280125946

Ono se to těžko říká přesně. U trolejbusu platí, že čím je jeho provoz na dané trati častější, tím levnější jednotlivé spoje ve výsledku jsou. Čím vytíženější trať, tím lepší ekonomičnost provozu. Nedá se však plošně operovat s nějakým číslem tak, jako to jde u autobusů. Tudíž demagog si umně dokáže vytáhnout v podstatě libovolné číslo dle toho, které se mu hodí. Každopádně problém ChaJ je v tom, že doprava nenabízí, byť je to nabíledni, páteřní trolejbusovou síť a k tomu doplňkovou autobusovou, ale jakousi podivnou změť spojů jezdících odkudkoliv a kamkoliv, ale povětšinou systémem náhodných výstřelů. Trend je však zcela jinde - pravidelná, častá páteřní doprava (pod jedním číslem) a doplňující síť - a aby bylo vše dobře zapamatovatelné. Leč to by se muselo chtít. Mimochodem, když jsme u chtění, stačí pořizovat trolejbusy s bateriemi nebo dieselagregátem a obsloužíme rázem pomocí trolejbusů i krátké závleky, kde se nevyplatí budovat trolejové vedení. Ale opět jsme u chtění a přemýšlení.

+5/0
15.1.2016 11:23

V59í11t 53P24r73a75ž50á56k 9849110905836

Toto jest reakce na Miroslava Šimka, nějak se mi to nezdařilo.

+1/0
15.1.2016 11:24

M13i24r13o73s61l11a64v 36Š53i97m69k38o 7445483682835

Z finančních důvodů byly zrušeny trolejbusy v Praze už dávno. Navíc tehdy byla nafta pro DP za korunu. Taktéž pro ty, co s ní topili. 90 hal.

+1/−2
15.1.2016 11:00

V79í67t 14P37r64a90ž41á74k 9329110605576

Je to úplně typický proces. Chomutov soustavně prasil linkové vedení, hnal lidi z MHD, do trolejbusů investoval minimálně, aby nakonec mohl řvát, že se to nevyplatí. A opět za tím (jakoby náhodou) stojí CNG. Trolejbus může být levnější, stačí jej umět dobře provozovat, trolejbus má na místě, tedy ve městě, kde na tom záleží nejvíce, skutečně nulové emise, je tišší (poslechněte si moderní CNG motory, to je děs), má větší životnost, lepší trakční charakteristiku, navíc přijedu-li do města s trolejbusovým systémem, na první pohled vidím, že zde něco bude jezdit, což je přínos sice neměřitelný, ale na příkladu třeba Mariánských Lázní a Chebu velice funkční. Leč z vyhlášení zastupitelů mám pocit, že je již rozhodnuto a jen se zdůvodňuje. Takže místo pár nových trolejbusů se bude kupovat kompletní počet nových autobusů, bude se budovat infrastruktura a hlavně se zruší něco, co už nikdy nepůjde obnovit. Skvělé. A zrovna v době, kdy se vyspělá města k trolejbusům a tramvajím draze vrací. Chomutov je na skvělé cestě stát se totální řití. Rv

+5/0
15.1.2016 10:25

M97i76r77o75s43l82a89v 43Š57i86m26k47o 7675153132825

Přesně, trolejbus má mnohem delší životnost, klidně 30 let. Akorát by chtělo dát čísla, kolik stojí údržba trakce. Vždy se tvrdilo, že trolejbus je ekonomičtější.

+2/0
15.1.2016 11:04

J84i39ř36í 80S71u78c30h33ý 5788227476327

V Hradci Králové jsme za trolejbusy určitě rádi, ticho a čistota. :-)

+1/0
15.1.2016 9:57

V70á97c39l10a13v 78S54v31o90b62o11d65a 5786498579

U nás v Teplicích,někdy v sedmdesátých letech,byly taky úvahy o zrušení trolejbusů,výměnou za autobusy.Naštěstí k tomu nedošlo a dnes už tady nejezdí ani jeden starý vůz. Všechny jsou nové typy.Radní v CV nevidí dál,než na nejbliižší roh.

+2/0
15.1.2016 9:45

J91i50ř66í 68J58o87z57a 3898923730781

Prave jsem se vratil z Teplic... je to radost cestovat mistni MHD :)

0/0
15.1.2016 20:33

M84a29r55e54k 95K31o44s67t71e58l57e25c43k88ý 6603806918

A zase DOTACE!

Takže místní politici po léta "šetřili", zanedbávali obnovu a údržbu trolejbusů, jen je používali.

A teď jim my všichni daňoví poplatníci z celé republiky, prostřednictvím našich společných, ale v socialistické Bruseli přerozdělených daní, máme koupit nové autobusy? vymysleli si CNG, po volbách to třeba zase budou elektrobusy...

+6/0
15.1.2016 9:32

P31a37v70e12l 31Ř31a37p81e22k 7522876449225

Namísto toho, aby se dala nějaká koruna do údržby, se draze prodotujeme k likvidaci všeho, co fungovalo a co naši předkové vybudovali.

+4/0
15.1.2016 9:43

P18a45v36e33l 92Ř35a75p45e66k 7792316219775

Pokud principiálně jednodušší zařízení s nižšími náklady na energii ve finále stojí víc, tak to není chyba toho zařízení, ale to je naprostá hloupost a nekompetence všech zúčastněných, od politiků a městských žvanilů až to představitele dopravního podniku.

+2/0
15.1.2016 9:22

M97a44r35t32i79n 97Č16a65p67e64k 6120761637964

Jenže ten autobus nepotřebuje takovou infrastrukturu jako trolejbus - tratě, napájecí kabely a měnírny. Jsou to fixní náklady, které ale "klesají" s každým vypraveným spojem, jelikož se mezi ně rozpustí. Náklady na trolejbusy se pod náklady na autobusy dostávají jen těžko, ale to je prostě daň za provoz "vyššího" systému.

0/0
15.1.2016 18:31

J27a72n 82J77e56m32e58l49k21a 1875190

Tak znova po smazání. Blbost regionálních politiků je bohužel nekonečná. Jedni něco draze postaví, druzí, kteří mají jen udržovat neudělají ani to. Hlavně nikdo to už nedá zpět.

V Bratislavě například s moderními stroji, trolejbusy dělají pěkný kus práce. Bez smradlavých diselů. Pružné, rychlé, tiché, pohodlné. Nemusí se kupovat nové co 9 roků, kvůli EU. Ps: v Praze je zrušili, mají smradlavé, hlučné disely.

Ostrava zrušila příměstské tramvaje. Pro náklady oprav. Byla to chyba. Atd. Atd.

+13/0
15.1.2016 9:15

P95a34v15e56l 64Ř57a49p90e53k 7322916559895

Spalovací motor je ubohost, která byla zastaralá už v době svého vzniku, neboť oproti parnímu stroji se jedná o krok zpět. Spalovací motor se ani neumí sám rozběhnout, musí se roztáčet jiným motorem, neumí vyvinout sílu už od nulových otáček, klepe se a dělá kravál, leje se do něj kýbl oleje každý rok atd. Dotovat cokoli, co používá spalovací motor, by mělo být trestným činem.

+2/0
15.1.2016 9:27

M72i88c37h56a50l 80K33r56e39j37č57í 1716820111733

Moderní trolejbusy jsou luxusní svezení oproti autobusům. Plynulá akcelerace, nulové vibrace a při zastavení na křižovatce nebo zastávce slyšíte jen naprosté TICHO. :-)

+15/0
15.1.2016 9:08

O87n28d57ř33e46j 22F83e73n11c18l 9132166623850

A hlavně si nemusíte zacpávat nos, pokud kolem Vás projede! :-)

Zrovna dnes jsem nastoupil v Praze do staršího CitiBusu od Renault/Karosa a smrad z výfuku šel i do prostoru pro cestující. To se v trolejbuse nestane R^

+4/0
15.1.2016 9:35

M19a73r34t26i92n 15V66á93v12r98a 2400643629

Tam se jen občas některý cestující ošije, když v zimě svým tělem propojí kostru vozidla s prosolenou břečkou ;-D

0/0
15.1.2016 10:05

P65e95t56r 83M80a56r74š12á35l73e68k 9195762874259

Pitomci, nic jiného se nedá napsat.Rv

+14/0
15.1.2016 8:51

J36a47n 47J73e70m69e30l63k33a 1555890

Jsou, určitě jsou lepší volba než disel, ale ne trolejbus. Elektřina je budoucnost. V těch výpočtech jsou beztak jednak nějaké účelové manipulativní věci, jak to obvykle u návrhů pro zrušení bývá. Jako dotace na autobusy z EU, Nízká cena plynu a pod. Autobusy se dle EU musí nesmyslně měnit co 9 let. Trolejbus provozně jezdí skoro zdarma jako elektromobil (které chce eu tlačit), nemá problematickou neekologickou baterii, při brždění vrací část energie zpět rekuperací. Leo zaplatí na elektřině na Praze Ostravě 356 Km asi 40 Kč, zkuste si vypočítat, kolik auto. Cena jízdenky - všichni asi ví, že u mhd je stejně jízdné nepodstatnou položkou, hlavní je stejně dotace. Otázkou je kam ty peníze jdou, že je mhd obecně tak náročná. A pomalu se vyrovnává taxi a spol. (obecně,třeba u Ostravy) Chomutov nemá problém s ozvduším ? Proč jim to tam slavnostně před 20 lety teda stavěli?:-) Po 20 letech rušit investici je prasárna.

+6/0
15.1.2016 9:07

J95a17n 92J26e58m92e81l58k27a 1765540

40 kč na jízdenku teda. Na osobu..

0/0
15.1.2016 9:30

P34e31t59r 87P82e83t98r 6653172258263

"Cena jízdy jednoho kilometru trolejbusu je 81 korun, u autobusu na plyn stojí 50 korun."

A až se na plyn zavede spotřební daň tak se autobusů zbaví a pořídí šlapací? :D to je nesmysl porovnávat cokoliv s něčím, co má momentálně (a pravděpodobně ne na moc dlouho) obrovskou daňovou úlevu. Celkem věřím tomu, že můžou být trolejbusy méně výhodné než jiný dopravní prostředek ale očekávám nějaké normální srovnání, to už tam mohli taky dát srovnání s autem na elektřinu, které bude mít střechu ze solárních panelů.

Aut na plyn jezdí čímdál víc a samozřejmě na úkor nafty/benzinu, je jen otázka času, kdy se cena plynu zatíží spotřební daní jako ostatní PM

+16/0
15.1.2016 8:35

P50e67t63r 61P65e93t91r 6453422338383

A doufám, že porovnávali cenu kilometru u nového trolejbusu a nového autobusu. Jinak je celkem logické, že stejných výsledků by se dostali i u srovnání nový X 15 let starý autobus.

+3/0
15.1.2016 8:38

K90a60t66e18ř18i25n74a 37V27ý70b47o81r23n25á 6240819859

Střecha ze solárních panelů bude k čemu? Na nabíjení řidičova mobilu?

+1/0
15.1.2016 8:54

J45a63n 66J47e73m78e65l35k61a 1965360

Když už mi to smazali. CNG jsou, určitě jsou lepší volba než disel, ale ne trolejbus. Elektřina je budoucnost. V těch výpočtech jsou beztak jednak nějaké účelové manipulativní věci, jak to obvykle u návrhů pro zrušení bývá. Jako dotace na autobusy z EU, Nízká cena plynu a pod. Autobusy se dle EU musí nesmyslně měnit co 9 let. Trolejbus provozně jezdí skoro zdarma jako elektromobil (které chce eu tlačit), nemá problematickou neekologickou baterii, při brždění vrací část energie zpět rekuperací. Leo zaplatí na elektřině na Praze Ostravě 356 Km asi 40 Kč, zkuste si vypočítat, kolik auto. Cena jízdenky - všichni asi ví, že u mhd je stejně jízdné nepodstatnou položkou, hlavní je stejně dotace. Otázkou je kam ty peníze jdou, že je mhd obecně tak náročná. A pomalu se vyrovnává taxi a spol. (obecně,třeba u Ostravy) Chomutov nemá problém s ozvduším ? Proč jim to tam slavnostně před 20 lety teda stavěli?:-) Po 20 letech rušit investici je prasárna.

+2/0
15.1.2016 9:10

J87a65r80o44m31í95r 40K98r30á74l 4740839894789

Zajímalo by mne, v čem jsou troletbusy nevýhodné. Údržba vedení není takový balík a trolejbus má menší náklady na údržbu.

+4/0
15.1.2016 9:12

M96a55r13t85i50n 46Č51a21p15e98k 6770651897264

Údržba vedení je dost podstatná položka při provozu trolejbusů, jelikož to není jen o tratích, ale i o jejich napájení (měnírny, napájecí kabely). Na druhou stranu má dobře postavené vedení při dobré údržbě bezproblémovou životnost cca 40 let. Takže mezi dvěma obnovami vedení se vymění dvě generace trolejbusů.

0/0
15.1.2016 18:12







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.