Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Za smrt pilota stavebnicového vrtulníku mohlo špatně uchycené lanko

Nehodu vrtulníku u Bohušovic nad Ohří, při které v únoru zahynul 45letý pilot, pravděpodobně způsobila chyba při montáži stavebnicového stroje. Vyplývá to ze závěrů Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod, který v úterý zveřejnil závěrečnou zprávu z vyšetřování.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J92i23r90k98a 48H50á44č30e56k 9885854798521

Je to vážně dobře popsáno. Chápu to tak, že s trochou více štěstí a zkušeností mohl pilot nouzově přistát. V té situaci je ale asi těžké zachovat klidnou hlavu a malá chyba rozhodla. Velká škoda. :-/

0/0
1.12.2015 19:43

J11o19s49e19f 57Z67d97r44á56h21a94l 2510660411418

A ja si po precteni nadpisu myslel ze nekoho zabil vrtulnik z lega :-D

0/−1
1.12.2015 18:55

J28a40n 17T78i62c29h94y 9854719560796

Jak je to popsané, tak skutečnou příčinou katastrofy se stalo přitažení cykliky (řídící páka), které způsobilo, že listy rotoru vykmitly dolů a ten ocas usekly. Tu helikoptéru neznám detailně, ale vypadá tak, že ocas je tvořen samonosnou nýtovanou trubkou jako třeba nejrozšířenější taky americký Robinson a tak to useknutí nedalo moc práce, rozhodně méně než kdyby byl ten ocas z trubkové konstrukce - v tom případě by to zřejmě odnesl zase rotor.

Toto náhlé přitažení cykliky je ZAKÁZANÝ manévr, mohou se ho ale dopustit piloti, kteří jsou zvyklí na letadla, kde tím nic nepokazí, ovšem v případě helikoptéry se dopustí fatálu.

Podle mne měl okamžitě dát kolektiv (levá ruka) dolů a cykliku citlivě dopředu (ne dozadu) a mohl při velkém štěstí přístát autorotací i s nefunkční vyrovnávací vrtulkou. I kdyby se mu nepodařilo přistát na lyžiny a helikoptéru by "položil" určitě by následky nebyly takové jako v tomto případě, kdy padl jako kámen.

Má někdo z pilotů helikoptér jiný názor?

+7/−1
1.12.2015 18:20

V67á40c63l35a12v 10J52o29n14á60š 8382723152493

Já nesouhlasím s lyžinami, jsou to ližiny.....

0/−1
1.12.2015 19:21

V63á13c80l27a48v 41J16o18n26á88š 8492203322593

Minusari zopakuj si pravidla pravopisu

+1/−1
1.12.2015 20:10

J57a25n 46T91i38c88h37y 9434189540216

Ližiny jsou do měkkého terénu, např. na zimu na hory, lyžiny jsou dom terénu tvrdého. I když to může mást, protože lyžiny do tvrdého terénu by se mohly zdát být odvozeny od slovesa lyžovat, tedy na zimní období, ale ve skutečnosti je tomu naopak. Možná že je lepší používat anglický název "skids" - tam je vždycky "i", v létě v zimě.

0/0
1.12.2015 20:10

S51t32a61n79i13s54l35a66v 24P59i48š76t46ě39k 1506718519515

Jsem zvedavy kolik se tu objevi "expertu" na stavbu a pilotaz vrtulniku:-)

+1/−4
1.12.2015 17:09

V24á25c78l49a94v 13H66o68s98c83h 8766168552571

napis koment k veci, ne, na co jsi zase zvedavej, to nech Sybille.

0/0
1.12.2015 18:15

I69v74a25n 78M35a14r70e62k 6814948722

Trochu mi to připomíná událost firmy "Evektor".Nehodu letadla která se stala v Kunovicích před nedávnem, to bylo  řízené americkým pilotem,ten se zranil (tuším zlomená noha) při přistání a snažil se na "Evektoru" vysoudit" odškodné  rovnající se likvidaci tohoto podniku ,jak to ale nakonec skončilo nevím. 8-o

+8/0
1.12.2015 17:00

T21o79m78á16š 51H66e47t85m28e92r 9740707562284

Hradiště za pouhých 7 měsíců změnilo názor o 180:-) To co dřív schválili od teď celé neplatí. Toho, kdo ten soud zná, to nepřekvapí. Ale aspoň to zatím vypadá na dobré cestě.

http://ekonomika.idnes.cz/soud-otocil-s-exekuci-evektoru-aerotechnik-americky-rozsudek-neplati-1eb-/ekoakcie.aspx?c=A151012_190625_eko-zahranicni_rts

0/0
1.12.2015 21:58

B94ě21l14a 70H58o60r68á11k78o12v30á 1598242669790

Okamžitě uvalit exekuci na výrobce jako to dělaj amíci nám! Ulomená vrtulka nemůže naklonit stroj tak, že při vyrovnání usekne sám sebe!

+9/−8
1.12.2015 16:51

I87r41e29n15a 38P24l34a59c26h42e45t90k86o62v81á 1986284966830

Kolik máte nalitano? ;) Tohle je celkem častá příčina nehod helikopter

+5/0
1.12.2015 17:27

J23i10ř98í 14H31r36a70d42e77c 9578557360984

A hele, oponentni posudek renomovane znalkyne v oboru letecke nehody!

+9/0
1.12.2015 17:36

P96e86t72r 69H41o41m93o44l94k70a 2345663724155

Kdyby hloupost nadnášela, tak by jste vy k létání žádné vrtule nepotřebovala...

+3/0
1.12.2015 18:55

P28e78t82r 33R75u11m65p79l83i20k 4919447959463

spadl někdy nezkušený pilot?

+2/0
1.12.2015 16:26

P76e13t88r 42F78r92ý10d88e22k 7669851139483

Ano.

+2/0
1.12.2015 16:45

K28a38r74e46l 58P31e52c62k93a 7336790355424

Analýza jak sviňR^ Nechápu, jak se tohle tá zpětně všechno dovodit, tomu říkám tvrdá věda.

+32/−2
1.12.2015 15:55

M85o23n75i80k35a 44K94y26n40c15l38o55v73á 9713253164

Jde o to, zda je všechno pravda.. zpětně se to nedá ani vyvrátit...:-/

+3/−11
1.12.2015 16:14

I22v96a 30V36a82l36č15í46k60o70v90á 1439518521331

Hm, je vidět, že vy s vyšetřováním leteckých nehod zkušenosti evidentně máte.:-P

+9/0
1.12.2015 17:06

M63a10r91t78i33n 18Š86t31ě90p85á18n22e10k 3287723853151

Vrele doporucuji serial MAYDAY - Vysetrovani leteckych nehod. Na co vsechno prijdou je az neskutecne.

+8/0
1.12.2015 17:42

J45a49n 96B13u52r52i15a80n 5769257207434

Velice zajímavý dokument R^  Taky kolikrát zírám, jaké "prkotiny" mohou za velké katastrofy a hlavně jak z hromady šrotu mohou přijít na příčinu.

+1/0
1.12.2015 18:39

O11l52d73ř16i51c38h 63D93r47t17i28l 4890155435282

Analýza technické závady je pečlivá, jenže už nepíšou, zda by byla šance na nouzové přistání, kdyby okamžitě přešel na autorotaci a přitažení řízení provedl plynule a pomalu s tím rizikem, že by dýl klouzal nosem dolů. Hlavně, že se zajímají ve zprávě o štemply na papíru o výcviku a o to, že letěl mimo vyhrazenou trasu. To by snad nespadl, kdyby byl na trase a měl papír o proškolení? :-/

+1/0
1.12.2015 18:20

J69a35n 86T73i73c64h55y 9924549480796

No nejsem přítelem papírování, ale myslím že v tomto případě negativně zafungoval naučený grif pilotů letadel při problému potlačit knipl ostře dopředu a nic se tím nepokazí, ale s cyklikou helikoptér se to dělat NESMÍ, protože to vede k takovým koncům!

Na druhé straně kdyby ten papír měl, tak by to znamenalo, že musel předtím projít technickou prohlídkou, ta by asi byla důkladná a je dost pravděpodobné nebo přinejmenším možné, že by se na tu montážní závadu přišlo. Takže v tomto případě mohl ten papír něco odvrátit. 

Samozřejmě to svádění na let po nevyhrazené trase je debilní, to žádný vliv nemělo. Ale je to podobná debilita jako když vás nějaký debil nabourá a vy jste v tom  naprosto nevinně, tak dají dýchnout i vám. A i když jste 100% obětí, lítáte v tom taky...

+3/0
1.12.2015 20:21

R20i93c21h12a18r97d 53M30i47c21h11a70l71o64w77s48k97i 1271599905686

Nedělej si starosti, ty nikdy nic nepochopíš. Analýza příčin nehody je natolik sofistikovaný proces, který téměř vylučuje možnost omylu.

+1/0
1.12.2015 18:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.