Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Informační systém za desítky milionů uvrhl nemocnici v Ústí do chaosu

Vedení ústecké nemocnice nechalo zavést nový informační systém. Lékaři si nyní stěžují, že pracují v chaosu a bojí se o pacienty. Vedení nemocnice chyby odmítá a personál obviňuje, že se jen nechce učit novým věcem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J18i54ř62í 98M80i65k52u32l52e 5719390512604

Mám pocit, že ten systém propagují jen ti, co s ním vlastně ani nepracují. A ti co s ním musí pracovat jsou všichni v opozici. Závěr si udělejte sami.

+1/0
3.2.2015 17:32

R59o50b85e65r21t 62B14a93l98a38b79á67n 9152563142

Kdo někdy aplikoval nový software (ale často i hardware) u doktorů, tak bude určitě s odsouzením dodavatele opatrný. Přechod z prostředí stařičké FPD26 tam bývá opravdu sysifovskou prací.

+5/−1
3.2.2015 10:24

M44a17r33t27i50n 31H64o78u63b13a 6533431919348

je pravda, ze doktoru jsou casti na pocitace spatny, ale zase bych z nich nedelal pc negramoty. system ma byt user friendly

ve mse by spis budilo neduvery to, ze nekdo v listopadu vypise vyberove rizeni a na konci prosince se podepisuje smlouva. a kdy tedy vznikal navrh systemu? kdy se jednalo o smlouve? kdy to pripominkovali pravnici?? vsechno to naplnuje znaky pripravene zakazky na miru bez jakekoliv diskuse o funkcnich pozadavcich a kvalite systemu

+1/0
3.2.2015 18:23
Foto

R44a13d41i88m 14K23r35o53u84t15i79l 7500211186259

Návrh smlouvy může být součástí zadávací dokumentace (a její součástí může být i návrh systému). Takže není co řešit. Zadavatel má smlouvu ošéfovanou v ZD před vypsáním tendru a účastník tendru si musí smlouvu se svými právníky vyřešit do data podání nabídky.

0/0
3.2.2015 20:32

M41a75r18k48é86t44a 48J22a11n39k93ů 1712313622663

Včera jsem zrovna byla v té nemocnici na vyšetření. Vše fungovalo. Dokonce byly v pc evidovány všechny mé předchozí "návštěvy". I když byla všude vyvěšena cedulka o novém info systému a pochopení při zdržení zadávání dat. Tak nevím.

+1/0
3.2.2015 9:23

J28a22n 69Č64e35r48n78ý 3100437788

Cena není ted dulezita. Ale myslím, ze je normalni. Jasne ,ze si firma a sefove KZ neco nahrabou. to se ale deje vsude a uz je zbytecne to resit. 

Pruser ale je, ze to nefunguje. A keci, ze doktori maji 15 let stare postupy je mimo. Ano maji, a tak ma novy system, byt natolik intuitivni, ze to zvladnou. Jadro a DTB muze byt hyper nova, ale lay-out musi byt user friendly i kdyz bude umet spoustu veci navic.

Nehlede na to, ze tohle melo bezet rok paralelne v testovacim rezimu. Firma co to dodava je asi novacek a amater.

+7/−1
3.2.2015 9:09

V90i31k27t46o98r 19Š56e62d81i71v77ý 8356531470986

Rok paralelně? A kde seberete ty stovky lidí, kteří budou "stínový provoz" celý rok zajišťovat?

+1/0
3.2.2015 9:17

P64a28v86e74l 28M63o32r32a48v60e38c 3512539892438

A to jako chcete pustit takto kritický systém do provozu bez testování? Víte vy vůbec něco o vývoji IS či SW obecně?

Navíc stovky lidí nejsou třeba. Stačí v stávajícím systému ty zprávy posílat o do nového systému a kontrolovat jestli nový systém reaguje správně.

+2/0
3.2.2015 9:22

V61i74k73t68o94r 22Š30e74d11i29v47ý 8186481900886

Bez testování nebo rok paralelně je sakra rozdíl. 

O vývoji IS moc nevím, zatím se tím živím jen nějakých dvacet let.

+2/0
3.2.2015 9:28

P92a67v32e64l 69M30o90r35a24v25e68c 3982789852698

Nemyslím testování uvnitř firmy co to vyvíjí, myslím site acceptance testing kdy objednatel ověřuje funkčnost dodaného řešení. Délka takového "testování" závisí na mnoha faktorech (asi víte sám), imho rok může být zde reálný - od prvotního dodání SW, až po spuštění ostrého provozu po vypnutí starého systému. Ale bez podrobností těžko hodnotit.

0/0
3.2.2015 9:36

M67i12r71o48s19l13a60v 83K51r86u44p52a 7844551808540

To ale neni stinový paralelní provoz. To je standardní řízení kvality při implementačním projektu.

0/0
3.2.2015 11:01

E82v41ž58e67n 69Z29a87n30o23ř70i49l 2589534361222

A vy si snad myslíte, že ten nový systém neprošel testováním? Máte nějaké interní informace, o které se můžete podělit?

"Stačí v stávajícím systému ty zprávy posílat o do nového systému a kontrolovat jestli nový systém reaguje správně. "  Tak tímhle jste to totálně zazdil. 8-o

+1/0
3.2.2015 9:35

P50a88v41e61l 44M45o10r80a85v42e83c 3792779342768

Jestliže si doktoři v takovém rozsahu stěžují, tak to případné testování asi nebylo (dostatečné), nemyslíte?

Co jsem zazdil tím návrhem testování? (píšu to polopatisticky pro IT noobs)

0/0
3.2.2015 9:37

J15a79n 43S69o84u67k30u28p 2985477241519

Nemám úplně důvod obhajovat ani jednu stranu, ale viděl jsem to kdysi zevnitř a věřte nebo ne, to testování se velkou měrou opírá právě o spolupráci lékařů. V praxi - X měsíců na to hází, až na výjimky, bobek, páč maj jinou práci, pak se na to zběžně kouknou, jakž takž to odsouhlasí a najednou je tady den D a v nemocnici neslyšet nic než řev a nadávky. Že Stapro dodává produkty značně "dodo" (dodělej doma) je druhá věc. Ale taková zřejmě je, jak jsem později zjistil, realita většiny dodavatelů IS.

+3/0
3.2.2015 10:01

P35a47v62e11l 39M25o73r93a62v53e92c 3462189812598

Jo, to je možné..

0/0
3.2.2015 10:05

E72v34ž85e48n 19Z94a45n65o68ř25i82l 2509544301702

Totéž zmínil p.Soukup níže, takže jen zopakuji: V praxi je téměř vyloučeno, aby firma A a firma B, která po ní zakázku přebírá,  cíleně spolupracovaly. Naopak lze očekávat od firmy A házení klacků pod nohy a kydání hnoje na firmu B. To platí obecně.

Co se týče toho testování, doktor je jedním ze zaměstnání, kde je potřeba vysoká erudice, ale ve vztahu k IT funguje jako sekretářka, někdy ani to ne. Šikovným sekterářkám se tímto omlouvám. Jistě existuje promile uživatelů, které se k testování postaví zodpovědně, ale to je fakt minimum. Ostatní buď nemají čas nebo je to pod jejich rozlišovací úroveň. Že si pak udělají čárku na školení (což je pro vedení berná mince) a mají to za vyřešené, je jejich věc.

+1/0
3.2.2015 10:20

V41i23k29t93o74r 43Š32e41d53i64v13ý 8406231600856

Čím méně se takový uživatel věnuje odsouhlasení analytických kroků při návrhu a účasti při testování, tím víc mívá námitek po spuštění ostrého provozu. ;-€

A dokud IT firmy nebudou vybaveny křišťálovými koulemi, dotud nebudou schopny reagovat na nevyřčená přání a nevyslovené námitky.   :-P

0/0
3.2.2015 11:19

P95a61t12r18i56k 92G23r98ü14n56e88r 9815939841557

Rok paralelně je naprosto neralistický požadavek. Ale v článku je, že na tom dělalo 50 lékařů od února, tedy téměř rok, takže předpokládám, že na otestování a doladění funkcionalit by to stačit mělo. Bohatě. Z vlastní zkušenosti ovšem předpokládám, že většina ostatního personálu k tomu sedla poprvé po 17. lednu, když to dali do ostrého provozu.

+1/0
3.2.2015 9:36

P74a29v73e90l 22M79o26r24a17v26e50c 3922429832168

No pak je tedy chyba v nedostatečném proškolení personálu. Spustit něco takovéhoto naostro bez seznámení většiny uživatelů.. radši no comment.

0/0
3.2.2015 9:39

P64a31t14r82i28k 31G47r46ü72n77e27r 9245249471857

Víte, znám to v menším rozsahu, ale nějaké paralelní testovací provozy jsou jen sen, byť by to bylo na poslední měsíc před ostrým provozem. Že na tom dělalo 50 lékařů 11 měsíců, se mi zdá celkem dost, to už se dá vyzkoušet prakticky vše, kromě zatížení při plném provozu. A v tom problém asi nebude.

Školení, které jde jedním uchem tam a druhým ven a zůstane z něj jen podpis na papíru, že dotyčný školení absolvoval, to nezachrání. Ale je mi celkem jasné, jak asi dopadne někdo, kdo chce po doktorovi, který celkově nestíhá, aby třeba jen na týden k novému systému sedl a opravdu si ho osahal.

+1/0
3.2.2015 10:03

P60a37t55r96i89k 83G65r31ü47n16e79r 9475949911157

Vsadím se, že papír o absolvování školení mají ode všech, i od těch, co teď nadávají, jak to nefunguje.

0/0
3.2.2015 10:12

P10a79v24e97l 90M66o76r21a65v34e36c 3812109232938

No pak by si ti doktoři stěžovali neoprávněně :) Ale to nikdo neví, resp. jen z přečtení článku a případných zkušeností odjinud.

0/0
3.2.2015 10:14

P65a11t75r31i64k 22G46r45ü93n31e97r 9105669751487

Je to jen můj odhad, protože konkrétní situaci neznám. Ale předpokládám, že dodavatel nebo někdo z toho špitálu určitě školení prováděl, už jen proto, aby si chránil vlastní zadek:)

0/0
3.2.2015 10:21

E83v51ž54e66n 77Z47a98n26o55ř28i82l 2269894721622

A co z toho vyplývá? Každou informaci na IDnes, Novinkách atd buď ověřovat jinde nebo dělit dvěma. U Blesku aspoň padesáti ;)

0/0
3.2.2015 10:22

J12a64n 18S52o50u77k70u73p 2365927621449

"Stačí v stávajícím systému ty zprávy posílat do nového systému..." ;-D Jako projekt dobrý, už vidím v živých barvách ochotu Compugroup ke spolupráci na vývoji konektoru mezi Clinicomem a FONS Enterprise jen za účelem toho aby usnadnili Stapru přechod "k lizu", zatímco sami jdou od válu. R^

+3/0
3.2.2015 9:52

P30a76v92e66l 20M44o26r49a83v37e42c 3452569652848

Dobrý argument.R^

Njn, proprietary solutions a vendor lock in je sviňa.. Proto jsem pro FOSS a otevřené formáty kde to jde. A občas zapomínám, že je někdo (většina světa) tak blbý že se do takových problémů nechá zatáhnout.

Tak má ta nová firma (která chce zakázku) vyvinout ten konektor sama, ne? (pokud to jde, do proprietary protokolu se asi nedostane).

0/0
3.2.2015 9:58

J30a12n 80S94o56u72k40u29p 2425917231359

A tak teoreticky oba systémy umí komunikovat minimálně přes DASTA, ale v praxi bych to (zasílání kompletně všech zpráv přes DASTA) vidět raději nechtěl.

0/0
3.2.2015 10:04

E70v22ž77e27n 73Z24a12n77o48ř62i61l 2719814721322

Já taky ne. Nehledě na to, že oba systémy mohou mít speciality, které přes Dastu neprotlačíte.

0/0
3.2.2015 10:25

M77i74r32o71s95l83a91v 50K71r54u96p16a 7714881578590

Jo jo, stejne oba systemy prohlasuji ze umi HL7, to taky ale nikdo nevidel. Ale rekl bych ze trvaly interface nebude potreba, staci jednorazova migrace dle domluvy a pak nabeh nove produkce.

0/0
3.2.2015 11:04

J73a96n 18S55o37u15k19u68p 2305537861469

Tak já reagoval na ideu pana Moravce o zasílání zpráv ze starého systému do nového v rámci testování, což by volalo po nějakém řešení průběžné komunikace - když ne online, tak alespoň dávkově. Samozřejmě je to nonsens. Mimochodem - ta jednorázová migrace dat, která proběhnout snad musela, mohla být také docela chuťovka, neb původní systém je postaven nad OODBMS a nový nad RDBMS ;-D

0/0
3.2.2015 11:29
Foto

J66i49ř19í 22T82ř49e61s53o20h29l27a51v77ý 7710160720

Od února 2014 probihali testy s 50 doktorama te nemocnice, ti podle me neresili žádný jiný věci než UI, takže co dle Vas měli dělat víc?

0/0
3.2.2015 10:10

P75e18t40r 88P89r13u86s 7747725279942

Odpor vsech uzivatelu k novym vecem se blizi nekonecnu. ;-D Jeste za rok budou remcat, ze dokud to klepali na psacim stroji, tak to bylo rychlejsi a lepsi. ;-D Tohle remcani jim vydrzi, dokud jim na stul vyhruzne nevratite ten psaci stroj...

+1/−4
3.2.2015 9:08

V72i64k62t50o51r 95Š55e82d31i45v83ý 8326311360136

Snad nejhorší pro uživatele je, že korektně nastavený systém neumožňuje schválené věci dodatečně doupravovat a okecat. A je jedno, zda to je (závazná) objednávka obchodníka nebo (závazná) žádanka lékaře.  

Vždycky najdete lidi, co tvrdí, že nemůžou pracovat bez toho, aby svá rozhodnutí pomocí nějakých výjimek dodatečně měnili.

0/0
3.2.2015 9:21

P48a54v79e66l 77M64o98r46a92v22e23c 3972559632618

A článek jste jinak četl, jo?RvRvRv

0/0
3.2.2015 9:22

S44i49m65č54a 88P88o57l77o74n54y31o87v83á 5363900844194

Promiňte, ale my v MN, jsme stroje dali pryč v roce 1999. Od té doby máme třetí IS a tenhle je nejhorší. Co se týče remcalů.... byli, jsou a budou.... Celý je to o tom, že tenhle systém, místo, aby nám ušetřil práci, tak nám ji přidělává. Mnoho zbytečných funkcí, neustále přepínání z jedné sekce do druhé.... Bohužel, léta práce v Care centrech nám všem dávají možnost porovnání s tímto novým systémem a musim říci, že starý byl opravdu přehlednější, rychlejší a jednodušší.:-)

0/0
5.2.2015 5:56

P61e86t63r 42P93r16u48s 7397725289692

Ja vim. Byl jsem pri spousteni mnoha projektu a je to pokazde uplne stejne. Stary system je VZDY lepsi. Dokonce ten posledni, se kterym jste byli spokojeni, byl horsi nez ten pred tim a ten byl horsi nez ten jeste predtim. A takhle se retezove dostanem az k tem nejlepsim psacim strojum. :-)

Jestli jste pri spousteni stareho systemu na zacatku vsichni rikali "Tak tohle je vazne bomba, to funguje skvele, takhle jsme to presne chteli.", tak se samozrejme omlouvam. :-)

0/0
5.2.2015 8:43

S38i38m96č98a 29P69o11l44o65n75y46o24v90á 5753140214554

Nikdo není nadšený z nového systému. Obzvlášť v oblasti zdravotní péče, kdy se velmi často hraje o čas a všechno se děje za chodu, protože pacient prostě nepočká. Takže myslim, že každý trochu rozumný člověk pochopí, jak je pro nás těžké zvládat léčebné úkony, učit se s novým systémem, ve kterém mimo jiné nefunguje spousta funkcí nutných k běžnému provozu a přitom, operovat, podávat léky ve stanovený čas a neohrozit pacienta. A mimo jiné neustále viset na telefonu, protože to, co nefunguje, se musí vykomunikovat tímto způsobem. A bohužel, věřte tomu nebo ne...téměř po měsíci práce s novým IS nás tento nepřesvědčil, že by byl pro nás nějakým přínosem. Je to prostě překombinované, zbytečně moc fcí, které nikdy nepoužijeme a ty procesy, k cílovému úkolu jsou zdlouhavé.Toť hodnocení dlouholetého uživatele nemocn. IS.A myslím, že pod toto, by se podepsala většina mých spolupracovníků, né proto, že by byli počít.méně gramotní a nebo, že jsou to věční remcalové, jež zasněně vzpomínají na psací stroj. Ale prostě proto, že se nám s tímto systémem špatně pracuje :-) .

0/0
6.2.2015 2:24

E76v24ž19e11n 36Z14a46n68o98ř28i49l 2429264251262

Vždycky mě v diskusích pobaví jedinci zasvěceně komentující cenu zakázky, o které neví vůbec nic. Neví kolik z toho je HW, kolik SW, kolik nasmlouvaný support, atd. :-/

+2/0
3.2.2015 8:58

V70o86j49t46ě57c32h 67R24o34z55s28í42v24a71l 5710663885934

ale vzhledem k praxi si treba dokazou odvodit. navic stapro...Ja mam s touto firmou zkusenost z VFN v Praze (byl jsem tam na civilce na informatice). V zasade se tam delo totez. Stapro dodalo software, krery fungoval tak z 20%, ale zato byl drahy, stejne jako jeho podpora, bez ktere by to asi nejelo vubec, takze nemocnice na nich byla defacto zavisla (ze dobrovolne a za uplatu je nasnade). Dost me prekvapilo, ze stapro ma primo v nemocnici kancelare. (V zadne jine firme jsem kancelare dellu, oraclu, hp apod tedy nevidel.)

A ze se v nemocnicich casto nakupuji veci, ktere by stacili pro mensi krajske mesto, za cenu alespon dvou takovych veci, je verejne tajemstvi...

+2/0
3.2.2015 9:08

J92a61n 57H18o68r11a 5341602407297

Tak hlavně že všem kteří o tom rozhodovali zůstal slušný bakšiš, blijící smajlík

+2/−1
3.2.2015 8:52

Z50d61e11n49e60k 30B53e13d35n67a63r 7337186987839

Ty vole. 55 mega za databázoví systém? Že to nefunguje je už jen třešnička na dortu. Tady se fakt krade všude a vždy a navíc neuvěřitelně amatersky.

+6/−4
3.2.2015 8:32
Foto

L54u17k70á31š 95Z37á61v59o48d33s62k67ý 9611289471

ta cena mě taky sundala ze židle. 8-o A to říkám jako člověk, co několik let dělal ve významné SW firmě v obchodním oddělení.

+1/−1
3.2.2015 8:44

V21i95k90t48o73r 72Š53e78d80i92v28ý 8676401300396

To nebyla moc významná firma, když Vás pětapadesát milionů za rozsáhlý informační systém sundá ze židle. ;-D

+3/−1
3.2.2015 9:25

V69a53c57l33a23v 93M62a39t44u91s87k11a 2622267967624

Ty vole nauc se cesky ;-D

+2/−1
3.2.2015 9:17

J90a84r87o55s67l41a69v 35T20a10c37h88o37v76s68k31y 2382180624190

Podivejte se do ceniku Oracle. Na 1 procesorove jadro to je skoro mega.

0/0
3.2.2015 10:56

M19i37r15o53s58l66a56v 55K84r71u90p62a 7834401368820

Kolik byste cekal? Cena dila jako takova se navic vetsinou deli na licence, sluzby spojene s implementaci a nadstandarni support dle domluveneho SLA.

Moderni IS pro velkou nemocnici je mnoho clovekoroku vyvoje. O IT v healthcare neco vim, cena vypada radove v poradku. Spise mi to cele pripada jako nezvladnuta prace s nekterymi ucastniky projektu, se kterymi se musi behem cele implementace pracovat.

+1/0
3.2.2015 11:00

V52o74j71t38ě82c32h 22R23o65z72s11í66v33a66l 5710543625864

jj. v tom stapro vynikalo uz na prelomu tisicileti. dodalo doktorum software, ktery vyvinulo samo, skoleni si pochopitelne nauctovalo. pripominky a stiznosti doktoru nasledne bud bagatelizovalo, pripadne uplne ignorovalo.

+1/0
3.2.2015 11:09

V53i62k79t43o96r 10Š83e24d49i48v19ý 8736151960496

Oprávněné, jasně specifikované a včas podané stížnosti a připomínky? 

Nebo nejasné nadávání ve stylu "vono to nefunguje" dávno po termínu akceptace?

0/−1
3.2.2015 11:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.