Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vyvražďování Romů bylo jednou z nejdůslednějších genocid, říká historik

Sdružení Konexe v Terezíně v úterý po poledni připomene romské oběti holokaustu. Jeho představitelé tvrdí, že romský holokaust je přehlížený. Historik z Muzea romské kultury v Brně Michal Schuster jim dává za pravdu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P16a72v87e84l 50T16v31r43d52o43ň 7571139744686

Ty jo,po válce 600 cigánů a kolik je jich za 70 roků.

0/0
27.1.2015 15:29

M96o77n10i67k65a 24R50o76l80l72o56v92á 5193392936475

Jsem proti jakémukoli vyvražďování jen kvůli původu,všude jsou zmetci a všude normální lidi.Ovšem jak se tu někdo dotazoval co řekne cikán,když se ho zeptáte na tábor v Letech..............víc by mě zajímalo,že jakmile jde o dotace,případně oblíbený rasismus,tak řvou,ale klidně z jiného koncentráku ukradnou mosazné destičky a jejich příbuzní dělají scény před kamerama jak tvrdě byli potrestáni.Tohle udělat čech v cikánském koncentráku,tak má ke krádeži ještě obvinění z rasismu a já nevím čeho a společnost by ho odsoudila............

+4/0
27.1.2015 11:55

P60a70v10e23l 36C97h40v76a27l51i17n86a 3221854730351

Pane "historik", vypadá to tak, že se snažíte vytvořit z větru kuličku a stát se tak jedním z nejdůležitějších historiků a zajistit si tak bezstarostné živobytí. Nejste sám i v řadách, snadno přehlédnutelných politiků, jsou zaznamenány snahy o zviditelnění, jejich maličkostí tím, že svou touhu po vlastní velikosti napojili na cikánskou vlnu.  Nijak nehodlám zlehčovat oběti na životech z řad cikánů. Tato a jiné, podobné akce, jim úctu nepřinesou. Mohou přinést pouze "lítost" a na tomto základu parazituje toto etnikum po celá staletí. Jejich vývoje, se nijak nedotkl život v civilizované společnosti.

Tlak na to, aby byli bráni jako rovnocenná část společnosti, na jejímž vývoji a hospodářském výsledku se podílejí, je prázdné heslo, které pouze pobuřuje ty, kdo nesou tíhu této skupiny, na svých bedrech. I to byla jedna z příčin jejich osudu.

Pane historik, postavte se pokorně do řad všech truchlících a se sklopenou hlavou, jim vzdejte úctu. Vaše předhánění o tom, kdo víc, je nedůstojné a trapné.

+8/0
27.1.2015 10:24

R59o76b65e83r69t 23H13a29n22á59k 8787785548551

Ale no tak, ne vždy se všechno povede tak, jak je zamýšlen podnikatelský plán. Bohužel to pak má neblahé, až katastrofické důsledky pro příští generace.

+2/0
27.1.2015 10:10

M67a69r71t51i30n 31B14e44n91e79š 4363921805530

Zeptejte se sta cikánů, co vědí o Letech a věřím, že 95% bude stát s hubou dokořán a nebudou vědět která bije..;-D. Proč se o jejich minulost a budoucnost máme starat my. Zanedbatelná část cikánské populace, která přijala hodnoty naší společnosti, to asi nevytrhne. Cikánů je cca 300 - 400 000. Ať dá každý z dávek pobírajících na náš úkor 300 korun, odkoupí za vybranou miliardu prasečák a tam můžou pět žalmy za své soukmenovce. Na vlastním a hlavně za vlastní. Mě také nikdo nepřispívá na údržbu hrobů předků. Dělám to sám, z vlastní vůle, za vlastní peníze a dělám to rád. Ať se pan hysterický historik věnuje podstatným tématům a cikánské mrtvé nechá cikánům.

+12/0
27.1.2015 0:04

R37o75b50e30r95t 89H19a49n26á90k 8277485218311

Pravda, ale vyvstává otázka, jak se jich můžeme zeptat, když se umí sotva podepsat. Jo, kdybyste se zeptal, kde se dá sehnat železo, měď nebo zinek nebo další kovy, byť funkční, v zemi, například vedoucí k výhybkám na dráze, jaké je přesné znění zákona na pobírání dávek, tam byste uspěl.

+3/0
27.1.2015 10:12
Foto

M43i80r51o71s16l54a98v 86S64t17e51i81n55e33r 6828844393415

V Letech byli především Sinti, největší rodina se jmenovala Růžičkovi, ti také zemřeli v Birkenau. Přežilo snad 170 nebo 180 osob. V Čechách máme dnes z Balkánu, Zakarpatské Rusi a ostatního Maďarska importované Romy- Cikány jiného etnika.

Že se zrovna tihle Cikáni trhají o náhradu za jiné Cikány, je trochu mimo realitu.

+4/0
26.1.2015 23:51

T46o61m98á26š 68F68u38k 2380641496317

Není,cejtěj z toho prachy....

+4/0
27.1.2015 9:53
Foto

V59l30a85d49i62m71í84r 34Š36ť16a25s45t84n92ý 1941956225143

kdyby to byla opravdu důsledná genocida, bylo by dnes o problém méně

+9/−1
26.1.2015 21:10

K79a17r78e38l 28H31r51d61i14n51a 6862310846943

Lety byly pžedevším pracovní tábor starého Schwarceberka. Co kníže přispěl víme všichni.

0/0
20.2.2015 9:50

T78o10m25á54š 78Z96e30m96a76n 3695928554525

Předem varuji diskutující, že pokud budou namítat, že v Letech nebyl vyhlazovací, ale pracovní tábor a že nebyl určen cikánům, nýbrž všem problémovým, tak páší trestný čin popírání holokaustu. (ano i takto totalitní zákony naše republika má)

+5/−1
26.1.2015 21:02

J66i12ř14í 64B88r30u59t35o30v98s18k67ý 3806979749491

Většina si nepřeje aby se to opakovalo,stačí když se budete chovat slušně

+10/0
26.1.2015 19:25

M98i39c57h15a98l 90Š16t95ě73p98á44n43e85k 9611358710264

Co třeba ty ukradené destičky? Takové věci jsou přesně důvodem, proč je nemá nikdo rád. Musí začít u sebe. A pak si zaslouží úctu.

+20/0
26.1.2015 19:22
Foto

M27i86r72o82s91l61a11v 84S85t20e29i26n78e38r 6968904483715

Proč by je ti Romové nevzali? Převážně tam jsou pohřbeni čeští Židé, pokud cikán, tak českého etnika Sinti a ne Roma. Cikáni byli v zásadě od 14. století ve třech hlavních etnikách, k tomu pak těžce definovatelné jiné tlupy.

+3/0
26.1.2015 23:57

A69l12e49s 56B92a12d68u30r13a 9686337630145

Zrovna ted jsem ve Spanelsku slysel v radiu neco, o cem se s vami podelim, tady se to akorat hodi. Dnes podal nejaky celostatni spanelsky cikansky svaz nebo co u soudu zalobu proti pouzivani vyrazu Cikan, cikansky jako pejorativa pro nefachcenky, zlodeje a lhare. Takze nejen u nas se deji takove absurdity.

+4/0
26.1.2015 19:08

P81e31t94r 96K15ř23í48ž 5246528465

Pana historika jistě nelze brát jako nezávislého. Skoro se nabízí srovnání s výrobcem například zubní pasty, který asi taky nebude svojí práci hanět.

Nesnížím se k lacinému a snižování tragédie romů (tehdy nazývaných cikány) za WW2 ale zaujala mě tato věta: "Dokud nebude romská menšina brána jako rovnocenná součást české společnosti a dějin.....". Nabízí se jednoduchá odpověď: Dokud se nebudou chovat jako rovnocenná součást české společnosti!

+21/0
26.1.2015 18:47

P85a82v21e76l 98D82v59o72ř72á83k 8228785782241

Historik, který lže je "hysterik". Pokud hysteriku neznáte pravdu, tak nerozšiřujte lži. V prostoru, kde stál v Letech sběrný tábor pro cikány, nestojí žádný prasečák. Jste tedy lhář a hysterik, rozhodně by se za vás měli skuteční historici stydět.

+9/0
26.1.2015 18:42

J58a65n 68B24u67ř97i95č 9135648243310

pana historika celkem chápu. Ono ho to živí. Ale neměl by lkát.

+12/0
26.1.2015 18:15
Foto

P21a65t89r81i47k 12B84a86n89g72a 6567207519948

Inu...co cekat. Jaci ctenari, takova diskuse. Za valky bylo vyvrazdeno 90 % vsech Romu v zemi. A to za spoluprace Cechu. A vetsina by evidentne chtela, aby se to opakovalo. Akorat nechapou, ze az by nemec vyvrazdil Romy, Zidy a postizene lidi, tak by sli na radu Slovane. A ty kecy o kriminalnich taborech.....to je fakt neuveritelne. Muj dedecek nebyl zadny kriminalnik, ale stejme skoncil v koncentraku. Proc asi?

+1/−17
26.1.2015 17:58

K56a29r56e54l 83B88u33l64v36a 2821469245516

Mam pro ty nazory jiste pochopeni. Jen na okraj...priznacne prokazali prislusnici vaseho etnika uctu k zidovskemu holocaustu tim, ze desticky se jmeny obeti ukradli a odvezli do sberny. Porad se divite postoji Cechu, ale akce vzdy vyvola reakci.

+29/0
26.1.2015 18:07

K21a86t32e63ř70i55n86a 26V44ý57b86o85r92n48á 6310689719

To byly tábory pro lidi práce se štítící a žijící cikánským způsobem života. Takže tam nebyli jen cikáni a ne jen kriminálníci. A Němci tady vyvraždili skoro 300 000 lidí, takže to nebyli rozhodně jen cikáni.

+13/0
26.1.2015 18:40

P62a18v49e66l 23D23v17o78ř10á87k 8488735502471

Když obviňujete ze spolupráce na vyvražďování cikánů, mohl byste doložit historickými fakty kolik Čechů zavraždilo v době protektorátu kolik cikánů? Prosím o konkrétní případy, datum, místo, jméno vraha, jméno zavražděného. Pokud takové údaje nemáte, jste stejný lhář a hysterik jako v článku uvedený hysterik. Inu co čekat,...

+16/0
26.1.2015 18:49

S70i60m78o31n26a 44Š85í40r74o92v17á 1700355175338

Pane Banga, já třeba chápu, že by přišli na řadu i Slované. A nezlobte se, znám spoustu slušných cikánů (a pozor- nazývají se tak sami!!!), kteří pracují a žijí slušně i bez pozitivní diskrimiace a sami nadávají na své lidi, o kterých říkají, že sami svůj národ dehonestují. Tam, kde pracuji, je kancelář, kde poskytují krátkodobé lichvářské půjčky- kdo myslíte, že tam každý den stojí - bílí? Ani náhodou- bohužel pouze Romové. Takže možná by také nebylo od věci, aby romská inteligence svoje lidi naučila, že za vše se musí platit a když na to nemám, tak mám holt smůlu a tím nemyslím na papíře, ale naživo, neziskovky jen žerou peníze a nejsou k ničemu, v čem pomohly? S lidmi se musí pracovat dlouhodobě a pořád, mějaké granty, které skončí za dva tři roky jsou asi na houby, že? Naší rodině 2. světová válka také velmi ublížila, jako mnoha milionům, takže je mi líto, ale nejdříve si zameťte před vlastním prahem.

+5/0
26.1.2015 19:52

J27a69n 56E85m25i33l 3113449418861

Je mi žinantní zúčastnit se této diskuze, protože nemám rád paušalizaci typu "cikáni kradou", "židé jsou lichváři" či jiné vychytávky pocházející od lidí, kteří zřejmě potřebují hledat viníka vlastní nespokojenosti či frustrace. Ale Vaše poznámka o nutnosti platit dluhy a vztažení to opět jen na jednu menšinu mě fakt rozesmála. Tedy ne že bych s tím nesouhlasil, naopak. Jen jsem si vzpomněl, že v naší účtárně přijmou měsíčně pěkných pár exekucí kvůli neplacení dluhů a ujišťuji Vás, že 100% dlužníků jsou kluci a holky bílí jak lilie. Souhlasím, že účty se mají platit, nechápu ale, proč to dáváte do souvislosti s etnikem (jakýmkoliv). Nebo dluhy neplatící příslušník menšiny je lotr, zatímco dluhy neplatící většina je OK? Dlužník je snad dlužník, zloděj je snad zloděj, vrah je doufám vrah. Bez ohledu na cokoliv dalšího.

0/0
26.1.2015 21:46

S43i25m96o14n48a 54Š82í78r65o68v58á 1620895925778

Já to nevztahuji na jedno etnikum, pouze jsem dávala příklad, možná jsem se špatně vyjádřila. Taky znám spoustu lidí s exekucemi, které si zavinili vlastní vinou a jsou bílí. Jen jsem tím chtěla říct, že některé věci jsou prostě jen víc na očích a tohle je jedna z nich, je to obsáhlé téma a tady to nevyřešíme. Dluhy neplatící většina není OK, takto to neberu, platit musí všichni. Jen jsem svým příspěvkem říkala, že někteří dokáží žít slušně a někteří jen natahují ruce, to je sice všude, ale na některé je víc vidět (zvlášť když k tomu přičteme pozitivní diskriminaci).

0/0
27.1.2015 6:49

J54a46n 24E58m89i96l 3883189528111

Takto napsáno už s Vámi naprosto souhlasím

0/0
28.1.2015 17:56

V32i50k49t12o39r 73N44o16v29á39k 4467856910240

V účtárně? To bude asi v nějakém podniku, že? Tak to se nedivím, že jsou ve 100% "bílí"

+1/0
28.1.2015 3:54

J51a12n 75E53m42i32l 3483259198711

Ano, je to ve firmě. Jak to souvisí? Nebo jste tím chtěl říct, že pracuje-li někdo ve firmě je v pořádku, že neplatí dluhy? To by pak neplatící zaměstnaný do menšiny patřící člověk byl take OK?

0/0
28.1.2015 17:55

P65a42v14e54l 32C43h41v91a55l64i46n25a 3191434580491

Pane Emil, vzpomenete si prosím, kolik cikánů, tedy Rómů, má v evidenci vaše podniková účtárna?

Ptám se jen tak, pro dokreslení Vašich vzpomínek a zdůraznění čistoty Vašich Rómských spoluzaměstnanců.

0/0
30.1.2015 1:14

J63a12n 44Z47e15m57a73n 1506925424396

Pane Bango, pořadí bylo opačné, Cikáni šli na řadu až naposledy, jednu dobu se jim i Hitler obdivoval, za jakých podmínek dokážou žít. Nejdřív šli Židé, pak komunisté, sokolové, homosexuálové, zdravotně postižení, Slované a až pak Cikáni. Tedy politicko zdravotně etnická směs, prostě kdo byl jiný než "íbrmenšch", tak měl postupem času spočítáno. Nesnažte se přiživit na smrti jiných....

+5/0
26.1.2015 21:14

R65o18b44e56r17t 39H12a24n72á74k 8107705828801

to je ale blbost. Prostě Nneználek na měsíci. Pracovní tábory by se hodily ještě dnes, pro cikány. Učit je pracovat, dneska je to pro ně sprosté slovo.

+2/0
27.1.2015 10:16

P92a61v56e37l 37T31v84r23d74o33ň 7601849394146

Pane Bango,udělal jste si noviny k obrazu svému,tak se nedivte jaké máte čtenáře.

+2/0
27.1.2015 15:35

O39t10t12o 35H47a29l88í17ř 9783407448756

Pane Bango, když už tak líčíte, jak Češi pomáhali vyvražďovat Romy, zkuste si přečíst knihu s názvem Byl jsem Mengeleho asistentem -autorem je M. Nyszli (nevím, jestli to jméno píšu správně, ale název knihy určitě), jsou to autentické vzpomínky. Možná trochu otřesou vaším názorem, že Romové byli jen oběťmi a že svět je černobílý. Víte, nelíbí se mi účelově upravovaná historie "historiky", jako je onen  pán, který plácá v článku na zakázku jakéhosi sdružení. Myslím si, že historie by měla být zkoumána a prezentována objektivně. Nezpochybňuju tím vyvražďování Romů, jen si myslím, že srovnávat je s vyvražďováním Židů je nesrovnatelné. A neodpustím si rýpnutí-Romům vadí nedostatečná pieta k táboru v Letech. Nafukuje se problém, že na malé části pozemku, kde tábor byl, stojí vepřín.Na že bych byl z vepřína tak nadšený, ale na tom vepřínu, pokud vím, jsou ekonomicky závislí lidé z okolí, navíc zasahoval na území někdejšího tábora. Na zbytku toho pozemku je dost prostoru, pro jakékoli pietní místo, které by připomínalo události z doby nacismu. Ale ono je pohodlnější křičet a protestovat-to je víc vidět v médiích. A připomenu ještě míru piety, kterou projevili členové vašeho etnika v Terezíně, když ukradli stovky pamětních destiček na oběti holocaustu.

0/0
28.1.2015 8:15

O53t26t43o 27H82a19l82í89ř 9763297528656

za slovy území někdejšího tábora mi vypadla slova "jen zčásti", ale věřím, že z kontextu to bude pochopitelné.

0/0
28.1.2015 8:18

J79a67r16o15s32l15a52v 77F39i10l87á35k 3546200620134

Zajímalo by mě kolik Romu pracuje v muzeu romské kultury. Kolik je jich historiků a sociologů. Poté bychom se mohli ptát, co všechno dělají pro začlenění do většinové společnosti.

+22/0
26.1.2015 17:27

P49e57t84r 12D21r93o13z11d13a 2919423839644

Romů? Asi moc ne. Když se podívám na foto této neschopné trosky a vygůglím si ostatní info o tom pofidérním spolku, je mi to jasné.

+4/0
26.1.2015 17:39

R47e58n42é 94Z30a24c24h 9457390485407

Na místě hodonínského tábora není žádný památník. Schválně jsem se tam byl podívat, když jsem projížděl z Prostějova do Žďáru nad Sázavou.

Původně tam bylo lidmi hojně navštěvované rekreační středisko s restaurací, ubytovací kapacitou pro rekreanty a solárně vyhřívaným bazénem, do té doby, než to Kocáb za peníze nás všech vykoupil.

Dnes je celý areál uzavřený, v prostoru bývalého rekreačního střediska roste plevel, vyhřívaný bazén zrušen, restaurace uzavřena, ubytování nefunguje.

To něco čemu Cikáni říkají památník je kus kamene a na něm pár jmen a přijmení cikánů, kteří tam byli údajně internováni. Pracovali v lesích při těžbě dřeva a na výstavbě blízké silnice. Nikdo tam cikány nevyvražďoval, pokud tím nemyslí pro cikány vražednou prací. Převážná většina těch vzpomínaných na zmíněném obelisku tam zemřela na tyfus. Kde se umýt tam bylo, protože v blízkosti protéká vydatný potok s čistou vodou a vody v této lokalitě obecně není žádný nedostatek.

Nutno podotknout a říkali místní pamětníci, z nichž ještě mnozí dosud žijí, že cikáni z tábora tam udělali kus práce na v lese a na stavbě silnice, důkaz toho, že Cikán pracovat dokáže, když musí a je pravdou, že tenkrát za Německa taky cikáni museli pracovat, protože tenkrát byla všeobecná pracovní povinnost. Cílené vyvražďování Romů je nesmyslná lež, ale pravdou, že Němci byli v táborech nekompromisní a krádeže, byť třeba nepatrné z dnešního hlediska Němci trestali smrtí. Pravda je, že Němci se s tím nijak nepárali, ale genocidy se dopouštěli vůči Židům, ne cikánům. Tady si chce někdo pouze přihřát svoji polívčičku na židovském utrpení.

+22/0
26.1.2015 17:14

T56o50m98á15š 80F24u42k 2600961866657

Každá práce je pro cikána vražedná,pokial nerobí populáciu!

+15/0
26.1.2015 17:37

J34a48n 63Z75e75m72a30n 1676285144286

Rejpnu si. Na tom kameni bude: Lakatoš, Demeter, Horváth, Červeňák.

0/0
26.1.2015 21:09

O96n14d67ř21e40j 74Z32d63e19r11a43d13i15č22k88a 6684525933558

A jak se z toho dokázali oklepat a doplnit stavy..

+16/−1
26.1.2015 17:06

P27e39t48r 83D82r66o32z98d56a 2959403219514

I přeplnit!

+10/0
26.1.2015 17:30

A35l87e38s 68B40a58d59u33r58a 9626837600225

Jednou jsem tu navrhl Savo a smazali me...

+4/0
26.1.2015 18:59

J94a33n 80Z27e13m37a78n 1306455404816

Vycucnout a do Sava? V TV seriálu to prošlo.

+1/0
26.1.2015 21:16

O67t64t43o 43H20a22l83í22ř 9153447748636

Pokud vím, tak drtivá většina z nich se před válkou živila kočovným způsobem života. V tom případě moc nechápu větu z textu, že přišli o své domovy.Tím myslel autor maringotky?

+30/0
26.1.2015 17:02

J39a44n 92Z40e71m66a27n 1886875584846

Z maringotek naděláte vozovou hradbu, to věděl už Žižka ;-)

+1/0
26.1.2015 21:16

M15a95r29t26i20n 75S21v52o30b73o34d96a 2476478490462

Tak Rómové by chtěli stejný památník jako mají Nedromove v Terezíně, až na to že byl postaven z peněz Nerómů. Tak ať Rómove postaví z peněz Rómů. Jejich dost a příjmy (sociální dávky) mají taky dost vysoké. Případně mohou přiložit ruku k dílu. Tím myslím jako pracovat na památníku a ne krást jako to udělali na hrobech v Terezíně.

+30/0
26.1.2015 16:58

T29o59m40á50š 55F45u19k 2880411856547

V protektorátu byla pracovní povinnost,lidé jezdili na práci do říše(to taky nebyla rekreace)a kdo se nezapojil byl zavřen jako osoba práce se štítící.

+11/0
26.1.2015 16:57

Z76d71e45n27ě32k 44B10e40r91á40n19e76k 2268915946562

Každá nula se hned zviditelní, když podpoří romskou otázku.

+24/0
26.1.2015 16:54

T81o31m80á69š 69F38u28k 2440591596197

Dovolím si upozornit na ostatní národnosti v tomto státě maďary,rusíny,vietnamce a jiné,kteří se zapadnutím do společnosti problém nemají.Jsou rovnocennou součástí společnosti a hlavně asiati s velmi odlišnou kulturou.Tak problém bude asi jinde ne?

+16/0
26.1.2015 16:53

J77a89n 65Z75e57m38a17n 1736135464186

No kdyby existoval gen pracovitosti, tak Asiaté mají dva, Evropané jeden a Cikáni? No zkuste hádat.

+1/0
26.1.2015 21:19







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.