Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Drážďany nasadily československé tramvaje, nové jim kvůli opravám došly

Do ulic Drážďan se vrátily československé tramvajové soupravy Tatra. Tamnímu Dopravnímu podniku totiž v předvánočním čase, kdy do města přijíždějí desetitisíce turistů, došly vozy na posílení spojů. Dávno vyřazené, ale stále plně funkční tatry zatím v Drážďanech jezdí dvě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T70o75m41á13š 92O82č17e92n11á33š25e41k 2853121207280

Při návštěvě Drážďan potěší zahlídnout naše "stařenky".

0/0
6.11.2013 13:51

P13e46t79r 41K31o25v86a38r 6416256718586

Co by mne zajímalo, zda je drážďanský dopravní podnik stejně zadlužený jako pražský?

0/0
6.11.2013 11:13

J80i62ř57í 38K11r49e59j50č56í97k 2667568384906

V Drážďanech pravděpodobně neměli Pavla Béma... :-/:-/

0/0
6.11.2013 19:34

T97o38m79á60š 66Ž81i44t81n17ý 6271350891671

no jo, poctivý kus železa. Elektronika je cesta do pekel... ;-D I u auta...

0/0
6.11.2013 8:51

S95t10e80p76a94n 78T61o84t61h 8668609325538

Umeni nebo reportazni fotka??? Pise se o tramvaji, ale fotograf foti rameno nejakeho "mladika" pred sebou...

A tak by to bylo zajimave, kdyby ostra tramvaj byla "oramovana" rukou toho fotografa vpredu... ;-)

0/0
6.11.2013 8:19

M81i26c63h85a38l 84M33a57l39a98t 7508277421786

Jo tyto tramvaje jsou ještě z let, kdy se vyrábělo kvalitně a myslelo se víc na lidi, než na peníze. Dnešní stroje co jezdí po velkých českých městech co vyrábí škodovka jsou poruchové a pro cestující absolutně nepohodlné. Priorita byla ušetřit peníze a podle toho to vypadá. Jednodužší obyvatele ale stejně opijí rohlíkem, protože něterým ke spokojenosti stačí jen dobrý design.

+5/−1
5.11.2013 20:23

M30a95r75t92i29n 41K41u24ř65í39t42k59a 6387196308425

Jen bych dodal, že design měl přednost před praktišností a použitelností.

+2/0
5.11.2013 20:55

J10i98ř81í 29E77r30b83e73n 1533724146477

No, já bych spíš řekl, že prioritou byla nízkopodlažnost a obsaditelnost (a na pozadí děje taky nějaká ta vstřícnost v poskytování malé domů), ale s dogmatikem se těžko přít.

Ony totiž ty T3 byly v prvních letech výroby taky zatraceně poruchové. Řidič půl hodiny mačkal tlačítko, pak vstal a otevřel dveře ručně :-) poruchy izolačních stavů, odcházející kontroléry, padající zrcátka...

+2/0
5.11.2013 21:31

J67i24ř56í 29K65o78c20u66r28e86k 6405364765878

Zkuste si někdy představit, že žena sama nakládá kočárek do T3 (bo všeci radši čučí do podlahy) nebo naopak do něčeho nízkopodlažního. stop-rewind-stop. ...kočárek pro dvojčata... Fajn, máte? Taky budete raději čučet do podlahy, když uvidíte tohle? U nízkopodlaždy není problém. Paní si s kočárkem zajede sama. Naložení a vyložení tří kočárů jde rychle... O hodně rychleji než u T3. Od doby, co není potřeba zrychlovač neexistuje důvod nemít aspoň jedny dveře ve vozidle bez schodů.

(Druhá věc je rozteč sedaček. Občas mám pocit, že návrhář přemýšlel o průměrně dlouhé stehení kosti a nenapadlo ho, že 1/2 lidí ji má delší)

0/0
5.11.2013 23:29

M96a31r54t23i29n 93N24e79r70m40u96t 9107777308249

dosti velký hospodský blábol:

Tramvaje jsou dnes tak složitě konstruované právě kvůli lidem, aby nemuseli šplhat do strmých schodů T3. Vždycky to nevyjde, je to kompromis mezi penězi a pohodlím při nastupování

Design - jak nejhezčí tramvaj všech dob pravidelně vyhrává právě T3, takže?

Pohodlí - klimatizace nebyla ani v T3 a že nejdou otevřít okénka, za to nemůžou konstruktéři ale politici

Spolehlivost - stávkující T3 (musíte si vystoupit, dál to nejede) byla běžnou součástí našich školních let. A elektrické přehazování vyhýbek - škoda mluvit, tágo bylo symbolem tramvajáka. Dnes se kvůli přehození ani nemusí zpomalit.

Elektronika - úspora 30% proudu a dodržování jízdního řádu - to byla dřív utopie.

+3/0
5.11.2013 23:40

P55e24t97r 56V67e70s91e34l93ý 2919238613106

Ještě větší hospodský blábol.

Tramvaje rozhodně nejsou složité kvůli lidem, ale protože se snažíme nahradit jednoduché řídící prvky složitými a sofistikovanými. Klasický příklad jsou střídavé motory na stejnosměrné síti. Stejně tak náhrada klasického zrychlovače polovodičovým není zrovna jednoduchá.

T3 je designově jedinečná, o tom žádná, dnešní "skvosty" z produkce Škody Plzeň nejsou nic moc.

V přeplněné tramvaji vám ani klimatizace nepomůže. Jinak souhlas.

Nevím, kdy jste vy chodil do školy, ale pokud nějaká lokálka klekla, tak to byla T2, u T3 byl chronický problém s dveřmi, ale aspoň odjela a neblokovala. Mnohem větší problém byly poddomenzované měnírny a rozvody, protože v plánovaném hospodářství nikdo nepřišel na to, že vozy řady T mají dvoj až 4 násobnou spotřebu oproti do té doby jezdícím dvounápravovým. A to nemluvím o spřažených soupravach. Takže se stálo většinou proto, že nešel štrum :-)

Elektrické výhybky - nechápu souvislost s dnešníma tramvajema. Výhybka se přehazovala tím, že byl odebírán vozem definovaný proud, jistě si pamatujete, že v některých vozech při přehazování výhybky se vyply větráky, osvětlení. U nás to měly i dvounápravové staré bedny. To, že v tom byla Praha pozadu a ještě na vysoké pamatuju vekslbudky, to je jiná. Ale nemá to nic společného s typem vozu. A dneska se to řeší bezdrátovým dálkovým, takže to klidně můžete přehazovat i z auta. Úspora? Vůči čemu. Dnešní vozy jsou díky elektronice strašidelně drahé, nemluvě o tom, že za dobu životnosti vagonu se musí několikrát renovovat. A dodržování jízdního řádu? To je fakt blábol. Většinu vozového parku tvoří T3, jakto, že se jízdní řád dodržuje? Nebude to spíš organizací dopravy?

0/0
6.11.2013 8:16

M76a31r87t24i11n 90N89e57r95m64u75t 9827927538949

Haha, klasický zrychlovač je dosti monstrózní zařízení, proti polovodičovému IGBT nebo co se tam dnes dává. Střídavý motor napájený měničem ze stejnosměrného napětí máte i v novějších pračkách nebo třeba v harddisku (jak by jinak vydržel tak dlouho, kdyby měl kartáče). Spolehlivost volby výhybky prostřednictvím odběru byla dost nízká. Dnešní spolehlivost přehazování a kontrola jízdního řádu je umožněna právě tou zlou elektronikou.

0/0
6.11.2013 10:51

M62a15r84t18i78n 69K28u19ř19í22t30k73a 6977736868525

Tady si spousta lidí plete T3 a T4.

Někdy počátkem 60. let si Drážďany půjčili na vyzkoušení z Prahy tři tramvaje T3. Byli s nimi velmi spokojeni, ale vadila šířka vozidla 2,5m. Proto ČKD vyvinulo typ T4, široký 2,2m, takže na první pohled zaměnitelný s T3.

+2/0
5.11.2013 18:11

O36n68d30r86a 57K78u95d32r56n42a 6987548331184

Vysvětlení je jednoduché:  Tramvaj T3 je prostě nejlepší !

+10/−1
5.11.2013 17:53

T98o70m15á25š 51Z10e48m27a98n 3945908234185

Z wikipedie:

"T3 je jednosměrný čtyřnápravový motorový tramvajový vůz odvozený z americké koncepce PCC." (z roku 1936)

"V Československu získala licenci firma ČKD Tatra, která je dodávala do všech států východního bloku."

Docela paradoxní, nemyslíte?:-)

+1/−3
5.11.2013 16:19

M54i81r81o79s45l74a90v 77Č19a16p10e68k 2923835968595

No a co jako?

+3/−2
5.11.2013 16:33

Z10d72e94n62ě76k 23Z75a49b88a73v25a 1472204276304

pán patrně není z oboru - pak by věděl, že naše 1. el mašiny (nepočítám-li 1. ČSR a pražský uzel) E499.0, neboli bobiny (pls. nezaměňovat s podobně vážící, ale mnohem hladovější političkou ;-D) byly v Plzni vyráběny dokonce na základě švýcarské licence...

0/−1
5.11.2013 17:49

O48n39d79r11a 40K42u33d53r71n51a 6377638951234

No a co jako?

+1/−1
5.11.2013 17:52

M47a42r92e47k 57V15y20m92a62z18a81l 5868296132320

[>-] To by si pak mohli od Škody objednat nové...na Východ se vyváží, tak ještě obsadit Západ...[>-]

+2/0
5.11.2013 16:38

R98o51m87a44n 90P62o57l75á63č58e30k 1290716640295

To sice ano, ale T3 je více než hodně počeštěná.

0/0
5.11.2013 18:52

J52i68ř13í 97E61r20b29e33n 1713844366107

Víš, co znamená slovo koncepce? To znamená princip, základní technické rozvržení, nikoliv konkrétní provedení!

PCC je zkratka "president's committee car" neboli typ doporučený prezidenty dopravních společností a znamená to, že tramvaj má dva otočné dvounápravové podvozky s pryžovým vytlumením, každá náprava má vlastní motor kolmo na nápravu s hypoidním převodem a kloubovou hřídel, rychlost se reguluje jemnými odporovými stupni. A to je vše. Koncepce PCC tak jen určuje obecné vlastnosti pro co nejpohodlnější cestování, nic víc. Neurčuje podobu karosérie, typ motoru, provozní napětí, rozmístění sedadel, ventilaci...

+2/0
5.11.2013 21:44

M80a73r89t46i79n 24N70e84r31m34u41t 9957717598969

tak do té doby byly tramvajebzučícím nábytkem s jednonápravovým podvozky, rychlost volitelná klikou řidičem vestoje, lidi klátící se na podélných lavicích. PCC je zásadní přelom,

0/0
6.11.2013 19:34

J12i84ř98í 39K56o44c42u87r20e32k 6985604625948

Drobná nepřestnost: Licenční byly pouze vozy T1

0/0
5.11.2013 23:17

M52a36r33t71i38n 85N89e37r57m48u55t 9807277498379

paradoxní by bylo, kdyby je dodávala na západ

0/0
5.11.2013 23:29







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.