Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Kladívko, pilka, štětec. Ve školkách v Mostě budou děti učit zručnosti

  • 1
Důraz na praktické dovednosti začnou od září klást v mateřských školkách v Mostě. Učitelky kvůli tomu přes prázdniny absolvovaly kurzy práce s kladívkem, pilkou či štětcem v Krušných horách. Nyní budou se stejnými nástroji učit zacházet děti.

Se zajímavým projektem přišla Mateřská škola Most, která slučuje 15 školek ve městě. Podle jejích zkušeností totiž dnešní děti většinou neví, jak věci vznikají

. A pokud to tuší, neumí je vyrobit samy. Moderní doba plná technických vymožeností malé děti připravuje o zábavu, jakou může být tvoření vlastníma rukama.

Změnit to má právě výše zmíněný projekt, díky kterému získají pedagožky nové zkušenosti.

 „Nejde o to, aby z učitelek byly řemeslnice, ale o oprášení základních postupů, které se dříve na školkách praktikovaly jako pracovní výchova,“. Chceme učitelky motivovat, aby si osvojily činnosti s technickým materiálem a potřebnými nástroji, aby se nebály uchopit barvu, štětec, pilku a mít děti u toho,“ vysvětlila smysl polytechnického projektu ředitelka školky Milada Kmínková.

Vedle jejích podřízených jezdily na stáže do Krušných hor třeba i kantorky z Litvínova nebo Karlových Varů. Zatímco učitelky už nějaké dovednosti získaly v loňském školním roce, hlavní část dlouhodobého projektu začne teď v září: nové věci se začnou učit samotné děti. Měly by se totiž dostat k tomu, že zábava není jen s počítačem nebo hračkami, které lze ovládat knoflíkem.

Podobný projekt vznikl v Chomutově

„Postrádají to, co by měly od přírody mít - pohyb. Když jsou v přírodě, líbí se jim nějaký klacek, měly by si pro něj vylézt, nějak jej získat. Rozhýbat celé tělo, vymyslet postup. Tvořit s pomocí své fantazie, a tím získávat tolik potřebnou zručnost,“ vysvětlila Kmínková s tím, že dětem chybějí vzory, jakými dřív býval kutil tatínek nebo dědeček.

Podobné projekty se snaží vymýšlet i jiné školky. Mnoho mateřských škol v kraji se věnuje výtvarné výchově, řada z nich speciálně keramice, kde také děti musejí vymýšlet a tvořit vlastníma rukama. V Chomutově už vznikl i podobný polytechnický projekt.

„Učitelky dětem vyprávějí o různých řemeslech. Pak přijde někdo, kdo řemeslo ovládá, třeba některý rodič, a dětem to ukáže v praxi. Děláme i různé exkurze,“ popsala zástupkyně ředitelky sloučených chomutovských školek Blanka Tilcerová.

Mostecký přístup je ale zvláštní tím, že jednoduché práce se naučily dělat přímo učitelky a díky dotaci získaly školky finance i na mobilní dílny plné nářadí. Práce vlastníma rukama ale dětem pomůže i jinak. Přirozený pohyb s nářadím totiž pomáhá rozvíjet hrubou i jemnou motoriku, jejichž ovládání v mozku je blízko řečového centra, které se tím rovněž stimuluje. Pohyb a vlastní aktivita podporují přirozený vývoj dětí včetně schopnosti mluvit a pomáhají předcházet některým logopedickým problémům.