Se zajímavým projektem přišla Mateřská škola Most, která slučuje 15 školek ve městě. Podle jejích zkušeností totiž dnešní děti většinou neví, jak věci vznikají
. A pokud to tuší, neumí je vyrobit samy. Moderní doba plná technických vymožeností malé děti připravuje o zábavu, jakou může být tvoření vlastníma rukama.
Změnit to má právě výše zmíněný projekt, díky kterému získají pedagožky nové zkušenosti.
„Nejde o to, aby z učitelek byly řemeslnice, ale o oprášení základních postupů, které se dříve na školkách praktikovaly jako pracovní výchova,“. Chceme učitelky motivovat, aby si osvojily činnosti s technickým materiálem a potřebnými nástroji, aby se nebály uchopit barvu, štětec, pilku a mít děti u toho,“ vysvětlila smysl polytechnického projektu ředitelka školky Milada Kmínková.
Vedle jejích podřízených jezdily na stáže do Krušných hor třeba i kantorky z Litvínova nebo Karlových Varů. Zatímco učitelky už nějaké dovednosti získaly v loňském školním roce, hlavní část dlouhodobého projektu začne teď v září: nové věci se začnou učit samotné děti. Měly by se totiž dostat k tomu, že zábava není jen s počítačem nebo hračkami, které lze ovládat knoflíkem.
Podobný projekt vznikl v Chomutově
„Postrádají to, co by měly od přírody mít - pohyb. Když jsou v přírodě, líbí se jim nějaký klacek, měly by si pro něj vylézt, nějak jej získat. Rozhýbat celé tělo, vymyslet postup. Tvořit s pomocí své fantazie, a tím získávat tolik potřebnou zručnost,“ vysvětlila Kmínková s tím, že dětem chybějí vzory, jakými dřív býval kutil tatínek nebo dědeček.
Podobné projekty se snaží vymýšlet i jiné školky. Mnoho mateřských škol v kraji se věnuje výtvarné výchově, řada z nich speciálně keramice, kde také děti musejí vymýšlet a tvořit vlastníma rukama. V Chomutově už vznikl i podobný polytechnický projekt.
„Učitelky dětem vyprávějí o různých řemeslech. Pak přijde někdo, kdo řemeslo ovládá, třeba některý rodič, a dětem to ukáže v praxi. Děláme i různé exkurze,“ popsala zástupkyně ředitelky sloučených chomutovských školek Blanka Tilcerová.
Mostecký přístup je ale zvláštní tím, že jednoduché práce se naučily dělat přímo učitelky a díky dotaci získaly školky finance i na mobilní dílny plné nářadí. Práce vlastníma rukama ale dětem pomůže i jinak. Přirozený pohyb s nářadím totiž pomáhá rozvíjet hrubou i jemnou motoriku, jejichž ovládání v mozku je blízko řečového centra, které se tím rovněž stimuluje. Pohyb a vlastní aktivita podporují přirozený vývoj dětí včetně schopnosti mluvit a pomáhají předcházet některým logopedickým problémům.