Sesuv zavalil stavbu posledního úseku dálnice D8.

Sesuv zavalil stavbu posledního úseku dálnice D8. | foto: Karel Pešek, MAFRA

Stavbaři odmítají vinu za zvlněnou D8, projevily se dutiny v podloží

  • 22
Na dálnici D8 se kromě sesuvu na jejím posledním úseku objevil i další problém. Vozovka na naposledy dokončené části autostrády mezi Lovosicemi a Bílinkou se prohýbá. Mohou za to dutiny v podloží.

Když v roce 2007 začínala stavba úseku dálnice D8 za Lovosicemi, zahájil ji valčík v podání bagrů. Dnes na úseku zprovozněném před čtyřmi lety tančí automobily. Silnice je totiž samá vlna.

„Příčinou zvlnění v tomto úseku jsou změněné geologické a hydrologické podmínky hluboko pod spodní hranicí stavby,“ potvrdil komplikace mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.

Potíže nastaly v osmimetrové hloubce, kde se vytvořila výduť. Její sesedání se pak na povrchu projevuje deformací vozovky. ŘSD nyní zvažuje, jak nerovnosti opravit.

„Řešíme technologii a rozsah prací, na základě toho bude znám časový harmonogram a cena,“ dodal Studecký.

Půlkilometrová houpavá jízda

Stavbu prováděla společnost Eurovia, u které ŘSD průhyb na dálnici D8 reklamovalo. A to hned dvakrát, poprvé už v roce 2013, podruhé nyní. Eurovia však obě reklamace odmítla.

„Při první reklamaci jsme opravy v dobré víře provedli, jelikož jsme ještě neměli k dispozici výsledky našeho geologického šetření na místě. To prokázalo, že k pochybení ze strany stavby nedošlo a řešení je na straně ŘSD,“ uvedla mluvčí společnosti Eurovia Iveta Štočková.

Eurovia podle mluvčí předala výsledky svého geologického průzkumu ŘSD už v roce 2014 v rámci prvního reklamačního řízení.

„Od té doby jsme nezaznamenali žádný vývoj v této věci,“ řekla Štočková.

Vývoj však postřehli řidiči, které tam čeká více než půlkilometrová houpavá jízda.

Panují navíc obavy, že se situace výrazně zhorší po otevření dokončované části D8 mezi Bílinkou a Řehlovicemi, které navýší dopravu i na poškozeném úseku (psali jsme o tom zde).