Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Děčín se ptá lidí, zda by nebylo lepší udělat z Kozí dráhy cyklostezku

  13:34aktualizováno  13:34
Děčínská dopravní komise doporučila radním města, aby zvážili další využití a investice do Kozí dráhy, na jejíž provoz se skládají obce a kraj. Město ve svém zpravodaji zveřejnilo anketu, co by si lidé na trati přáli. Stále častěji se totiž objevují názory zřídit místo železnice cyklostezku.

Kozí dráha jezdí od roku 2007 jen občas do Telnice, na navazujícím úseku do Oldřichova jsou koleje zchátralé. | foto: ArchivMF DNES

„To, že se pětkrát do roka projede po Kozí dráze vlak, městům ani jejich obyvatelům nic nepřináší. Cyklostezka by tu byla ideální. Ty současné na Děčínsku jsou přeplněné,“ míní například děčínský zastupitel za ČSSD Václav Němeček.

Děčín dosud za provoz motoráčku do Telnice platil 300 tisíc korun ročně. Děčínská primátorka Marie Blažková tvrdí, že anketou ve zpravodaji magistrát netlačí na to, aby se železnice na stezku pro cyklisty změnila.

„Je to jen sbírání názorů, protože trať městu nepatří a nemůže o ní rozhodovat. Zatím chce provoz vlaků financovat kraj, takže nikde nelobbujeme za to, aby se trať zrušila a místo ní se vybudovala cyklostezka,“ říká Blažková. Lobbovat podle ní radnice začne až ve chvíli, kdy trať bude zcela nevyužívaná.

Naopak Telnice zrušení trati jednoznačně odmítá. „Kozina musí být zachována, budovat místo ní cyklostezku je nereálné a nesmyslné, jsme zásadně proti,“ říká starosta Jan Doubrava.

Pokud by měla cyklostezka vzniknout, tak podle Doubravy jedině podél trati. „A samozřejmě bychom museli čerpat peníze z Evropských fondů. Vystavět ji by rozhodně nebylo v silách samotných obcí,“ podotkl starosta.

Kraj bude trať platit, jen když budou pro všechny obce

Ústecký kraj se zavázal, že turistické vlaky bude platit. „Ale jedině v případě, že všechny obce ležící podél trati budou pro. Pokud by byla jediná proti, nic platit nebudeme,“ zdůrazňuje krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek.

Cyklostezku v železničním koridoru Kozí dráhy však nechce. „Vím, že se o tom mluví, ale zatím je to zcela nereálné, i kvůli financím,“ doplnil.

Vlastníkem trati je Správa železniční dopravní cesty. Údržba Kozí dráhy ji ročně stojí zhruba šest milionů korun. Ani podle ní ale není rušení provozu na trati na pořadu dne.

„Jako správce železniční infrastruktury tratě neradi rušíme. Její další osud bude tedy převážně záležet na budoucí objednávce dopravy ze strany kraje,“ uvedl mluvčí správy Marek Illiaš.

Kozí dráze hrozil zánik už v roce 2007

Využívat koridory zrušených tratí pro stavbu cyklostezek není nic neobvyklého. První taková stezka v Česku vznikla už v roce 2002, je 4,5 km dlouhá a vede z bývalého nádraží Česká Lípa - město na Vlčí Důl.

Během dalších let těchto cyklostezek přibývalo, dnes už mají po celé zemi stovky kilometrů. Zřízením cyklostezky na Kozí dráze by Děčínsko získalo spojení s Krušnohorskou magistrálou.

Kozí dráze hrozil zánik už v roce 2007, kdy na ní kraj přestal kvůli ztrátovosti objednávat pravidelnou dopravu. Ředitelství silnic a dálnic s podporou kraje i Děčína tehdy chtěly koridor trati využít pro dálniční přivaděč z Děčína k dálnici D8. Ministerstvo životního prostředí tomu ale zabránilo.

Přivaděč k dálnici D8 nemá Děčín dodnes a na Kozí dráze už se pravidelný provoz také neobnovil. Ústecký kraj objednává jen turistický provoz přes léto a při speciálních příležitostech.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Barbora Suchanová s glukometrem, který tým vyvinul. Je velký jako platební...
Klíčem úspěchu bylo poznat soupeře, říká spoluautorka oceněného glukoměru

Trojice českých studentů vytvořila výjimečný měřič cukru v krvi dětí. S vynálezem vyhráli mezinárodní soutěž Microsoft Imagine Cup v americkém Redmondu. Na...  celý článek

Místo nehody u autobusové zastávky v Hrobu. Díra na boku zdi je po nárazu auta.
V Hrobu řídil bratr patnáctileté, zní z Facebooku. Policie to prověřuje

Vyšetřování úterní nehody v obci Hrob na Teplicku, kde auto srazilo dívku s kočárkem, se zřejmě protáhne. Na sociálních sítích se totiž začaly objevovat...  celý článek

Ústecký neurochirurg Petr Vachata.
Operujeme až deset těžkých úrazů krční páteře ročně, říká neurochirurg

Německý řidič utrpěl při nedávné nehodě v Teplicích vážné zranění páteře. Podobné případy ale lékaři v Ústí nad Labem zvládají. „U velmi těžkých úrazů páteře...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.