"Vypadá to bledě, asi ho budeme muset zrušit. Snad ještě vydržíme přes Nový rok, ale pokud nám stát nějakým způsobem nepomůže, službu zrušíme," řekl kapitán lodi Vladimír Weinlich.
Ministerstvo dopravy má přitom o to, aby remorkér dál pracoval, zájem. Uvažuje i o tom, že by na jeho provoz připlácelo. Rozhodne se počátkem ledna, uvedli zástupci ministerstva.
Náklady na provoz lodi vyjdou asi na 400 tisíc korun měsíčně a přestože pořád vozí i náklady, sama si na svůj provoz nevydělá.
Poslední záchranou jsou pro loď jednání s ministerstvem dopravy. Některé zdroje uvádějí, že přítomnost alespoň jednoho zadokolesového plavidla na Labi je nezbytná, a dokonce povinná.
Uvázlé lodi by tak musela vyprošťovat sestava několika slabších lodí nebo pozemní tanky, obojí ale s velmi nejistým výsledkem.
Ministerstvo si problém uvědomuje. "V tuto chvíli jednáme o případné finanční podpoře. Provozovatel nám dal nějakou finanční analýzu nákladů na provoz a počátkem ledna to bude řešit i pan ministr," řekl Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva.
V případě dohody by ministerstvo zřejmě platilo určitý paušál za pohotovost a k tomu peníze za každé vyprošťování jako určitou kompenzaci za omezenou splavnost dolního úseku řeky.
Beskydy zasahují díky své síle a nízkému ponoru u uvízlých plavidel poměrně často.
Jen letos na Labi nastaly minimálně dvě takové komplikované situace - v červenci uvázla na jezu u Lovosic utržená loď s pískem, v listopadu najela na mělčinu u Děčína německá loď. Obě vyprostil až zásah Beskyd.
Poslední loď svého typu v nákladní dopravě
Zadokolesové remorkéry se začaly na českém území stavět v roce 1931. Od ostatních lodí se odlišovaly především pohonem - dva silné motory s výkonem kolem 500 koní nepoháněly lodní šroub a ani na bocích nebyla kolesa, ta se totiž nacházela na zádi. Remorkéry po Labi vozívaly hned několik spřažených vleků a postupně jich bylo v Čechách postaveno dvanáct.
Jejich éra skončila v 60. letech, kdy se začaly vyrábět úspornější a slabší tlačné remorkéry. Ty mají ovšem větší nároky na stav vody, které se přitom na dolním Labi často nedostává.
Beskydy byly postaveny v Mělníku v roce 1956, kdy už se éra zadokolesových lodí chýlila ke konci. Česká plavba labská je vyřadila v roce 1996 po zlomení klikového hřídele, ale pak je převzala soukromá firma EVD a vrátila je do provozu.
Nyní jsou vůbec poslední ze všech lodí svého typu, která ještě slouží v nákladní dopravě. Ostatní byly vesměs sešrotovány, jen několik z nich prošlo přestavbou na osobní lodi a vozí turisty po Vltavě.
Beskydy by v případě svého zrušení posloužily zřejmě jako zásobárna náhradních dílů pro osobní lodě.