Zavedení klidových zón byl jeden z požadavků Ústeckého kraje, které byly zahrnuty v desetileté smlouvě s drahami, podepsané v prosinci roku 2009.
Zóny bez hlukuKlidové zóny cestující najdou v soupravách Regionova, které jezdí na tratích v oblasti Děčínska a Českolipska. Jde třeba o spoje Děčín - Česká Lípa a Česká Lípa - Jedlová, a v jižní části kraje, například na tratích Rakovník - Chomutov, Rakovník - Most či Jirkov - Kadaň. V celé republice je Ústecký kraj první, kde klidové zóny fungují. Zda se rozšíří, bude záležet i na tom, jak se na severu Čech osvědčí. |
"Chtěli jsme pro cestující zajistit maximum kvality a služby, které jsou běžné i v jiných státech Evropské unie. Při zavádění klidových zón jsme přímo vycházeli z přání cestujících," přiblížila novou službu mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Hanáčková.
Motorové soupravy Regionova vznikly přestavbou starých motoráků a jsou podle měření MF DNES samy o sobě poměrně hlučné, dokonce hlučnější než původní vozy. Někteří lidé se proto diví, proč klidové zóny vznikají právě tady.
"Zavedení klidové zóny je možné jen v soupravách, které mají samostatné oddělené části. Regionovy je mají, kapacita a délka soupravy je navíc menší a díky tomu se zaměstnanci mohou klidovému oddílu víc věnovat," vysvětluje Šťáhlavský.
Případné zajišťování klidu ze strany personálu podle něj postupně doplňují i úpravy Regionov, které mají snížit jejich provozní hlučnost. Zároveň se uvažuje o rozšíření klidových zón i do dalších vlaků na severu Čech. Nejspíš už se nebudou zřizovat v dalších starších soupravách.
Zóny jsou bez příplatku
"Pravděpodobně ale tyto prostory vyčleníme v nových vlacích, které jsou pro Ústecký kraj objednány, jako jsou nové pantografy určené pro trať z Děčína do Mostu," prozradil Šťáhlavský.
Klidové zóny ve vlacích by měly být označeny piktogramem a průvodčí budou všechny cestující upozorňovat, že si sedli zrovna do tiché části. Pokud přitom chcete cestovat zrovna v této části vlaku, nepotřebujete k tomu žádný zvláštní příplatek ani speciální jízdenku, jde o standardní 2. třídu.
"Vzhledem k tomu, že služba je zahrnutá ve smlouvě jako jeden z našich požadavků, nic za ni nepřiplácíme ani neměla vliv na cenu objednané dopravy," upozornila krajská mluvčí Hanáčková.
Dodala, že ve smlouvě s drahami jsou zahrnuty i další požadavky na rozšíření a zlepšení služeb pro cestující. "Jejich realizace souvisí s nasazením nových vozů. Lidé se mohou těšit třeba na bezdrátový internet nebo informace o jízdě vlaku na LCD monitorech," zmínila Hanáčková.
Za porušování pravidel v klidové zóně zatím nebudou hrozit žádné postihy. "V současné době se vlakový personál bude věnovat hlavně osvětě, informování cestujících o zavedení klidové zóny a případně o tom, že pobývají v klidové zóně, kde platí příslušná pravidla," dodal Šťáhlavský.