Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


České dráhy zřídí ve vlacích klidové zóny, prosadil to Ústecký kraj

  9:51aktualizováno  9:51
Ústecký Kraj se dohodl s Českými drahami, že ve vlacích zřídí takzvané klidové zóny. Cestující v nich nebudou rušeni hlasitým hovorem, telefonováním, puštěným rádiem či jiným hlukem. Novinka, kterou kraj prosadil ve smlouvách s drahami, zatím funguje na několika tratích na Děčínsku, Chomutovsku a Mostecku.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Zavedení klidových zón byl jeden z požadavků Ústeckého kraje, které byly zahrnuty v desetileté smlouvě s drahami, podepsané v prosinci roku 2009.

Zóny bez hluku

Klidové zóny cestující najdou v soupravách Regionova, které jezdí na tratích v oblasti Děčínska a Českolipska.

Jde třeba o spoje Děčín - Česká Lípa a Česká Lípa - Jedlová, a v jižní části kraje, například na tratích Rakovník - Chomutov, Rakovník - Most či Jirkov - Kadaň.

V celé republice je Ústecký kraj první, kde klidové zóny fungují. Zda se rozšíří, bude záležet i na tom, jak se na severu Čech osvědčí.

"Chtěli jsme pro cestující zajistit maximum kvality a služby, které jsou běžné i v jiných státech Evropské unie. Při zavádění klidových zón jsme přímo vycházeli z přání cestujících," přiblížila novou službu mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Hanáčková.

Motorové soupravy Regionova vznikly přestavbou starých motoráků a jsou podle měření MF DNES samy o sobě poměrně hlučné, dokonce hlučnější než původní vozy. Někteří lidé se proto diví, proč klidové zóny vznikají právě tady.

"Zavedení klidové zóny je možné jen v soupravách, které mají samostatné oddělené části. Regionovy je mají, kapacita a délka soupravy je navíc menší a díky tomu se zaměstnanci mohou klidovému oddílu víc věnovat," vysvětluje Šťáhlavský.

Případné zajišťování klidu ze strany personálu podle něj postupně doplňují i úpravy Regionov, které mají snížit jejich provozní hlučnost. Zároveň se uvažuje o rozšíření klidových zón i do dalších vlaků na severu Čech. Nejspíš už se nebudou zřizovat v dalších starších soupravách.

Zóny jsou bez příplatku

"Pravděpodobně ale tyto prostory vyčleníme v nových vlacích, které jsou pro Ústecký kraj objednány, jako jsou nové pantografy určené pro trať z Děčína do Mostu," prozradil Šťáhlavský.

Klidové zóny ve vlacích by měly být označeny piktogramem a průvodčí budou všechny cestující upozorňovat, že si sedli zrovna do tiché části. Pokud přitom chcete cestovat zrovna v této části vlaku, nepotřebujete k tomu žádný zvláštní příplatek ani speciální jízdenku, jde o standardní 2. třídu.

"Vzhledem k tomu, že služba je zahrnutá ve smlouvě jako jeden z našich požadavků, nic za ni nepřiplácíme ani neměla vliv na cenu objednané dopravy," upozornila krajská mluvčí Hanáčková.

Dodala, že ve smlouvě s drahami jsou zahrnuty i další požadavky na rozšíření a zlepšení služeb pro cestující. "Jejich realizace souvisí s nasazením nových vozů. Lidé se mohou těšit třeba na bezdrátový internet nebo informace o jízdě vlaku na LCD monitorech," zmínila Hanáčková.

Za porušování pravidel v klidové zóně zatím nebudou hrozit žádné postihy. "V současné době se vlakový personál bude věnovat hlavně osvětě, informování cestujících o zavedení klidové zóny a případně o tom, že pobývají v klidové zóně, kde platí příslušná pravidla," dodal Šťáhlavský.

Využijete ve vlaku nově zavedené klidové zóny?

celkem hlasů: 308

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 27. června 2011. Anketa je uzavřena.

Ano 231
Ne 48
Nevím 29




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ústecký neurochirurg Petr Vachata.
Operujeme až deset těžkých úrazů krční páteře ročně, říká neurochirurg

Německý řidič utrpěl při nedávné nehodě v Teplicích vážné zranění páteře. Podobné případy ale lékaři v Ústí nad Labem zvládají. „U velmi těžkých úrazů páteře...  celý článek

Místo nehody u autobusové zastávky v Hrobu. Díra na boku zdi je po nárazu auta.
V Hrobu řídil bratr patnáctileté, zní z Facebooku. Policie to prověřuje

Vyšetřování úterní nehody v obci Hrob na Teplicku, kde auto srazilo dívku s kočárkem, se zřejmě protáhne. Na sociálních sítích se totiž začaly objevovat...  celý článek

Dnešní pohled na rozpadající se objekt Karlova údolí.
Ruina lázní nemusí přežít zimu, říká statik. Majitelé opravy nevzdávají

Kdysi vyhlášené rekreační letovisko Karlovo údolí u Šluknova, které jako ruinu na jaře koupili manželé Ema a Martin Bilinských, prohlédl statik. Jednu část...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.