Petr Bašus je respektovaný učitel českého jazyka na litoměřickém gymnáziu. Byl

Petr Bašus je respektovaný učitel českého jazyka na litoměřickém gymnáziu. Byl jedním z hodnotitelů slohových částí maturit z češtiny. | foto: Karel Pešek, MF DNES

Psali nám přitvrďte, přesto je maturita objektivnější, míní hodnotitel

  • 4
Hodnotitel kritizovaných státních maturit z českého jazyka Petr Bašus z litoměřického gymnázia připustil, že Cermat rozeslal maily s upozorněním, že jsou hodnotitelé shovívaví a mají přitvrdit. Přesto je podle něj nové hodnocení objektivnější než dříve.

"E-mail podobného charakteru jsem dostal, ale můj problém to nebyl, hodnotil jsem práce téměř bezproblémové," tvrdí Bašus.

Cermat tlačil na hodnotitele, aby upravili známkování

Vy jste na stole neměl slohy, které byly na hranici 11 a 12 bodů?
Měl jsem práce pod i nad 12 bodů, ale mně je nikdo nevrátil, abych je přehodnocoval. Nebyl jsem tlačen, abych body ubíral. To není pravda.

Někteří vaši kolegové tvrdí opak, bylo podle vás letošní hodnocení maturity z češtiny objektivní?
Myslím, že to je lepší varianta hodnocení, než byla doposud, kdy práce opravovali učitelé píšících. Byla tam osobní vazba, a to je těžké... Toho žáka znáte, stále cítíte, jaký byl. Včera jsem o tom mluvil s jednou dívkou, která byla nešťastná z hodnocení. Já jsem jí řekl, že možná bych jí lepší známku dal. Ale kvůli ní, ne kvůli slohu, který ležel před námi.

Jaká byla podle vás letošní úroveň slohů maturantů?
Hodnotil jsem práce lidí, kteří si maturitu dodělávali při zaměstnání, a práce z učilišť. Proti gymnazistům to byl radikální rozdíl. Právě to je stěžejní přínos státní maturity, i když ji lze kritizovat a má své mouchy. Ale je to srovnání.

Jaké má hodnocení státní maturity podle vás nedostatky?
Každý z hodnotitelů je trošku jiný. Není to jako test, který hodíte do stroje a "vyplivne" ano a ne. Sloh je záležitostí osobního pohledu, a tomu se asi nikdy neubráníme.

Kolik prací jste hodnotil a odkud byly?
Opravoval jsem 270 prací. Z jakých škol, to nemám tušení. Školy i žáci měli kódy.

Ředitelé škol i češtináři si stěžují, že paradoxně uspěli žáci, kteří si zvolili lehké téma, ale řada těch s těžší prací vyhořela. Je to tak?
To si vůbec nemyslím, práce vyšší úrovně byly naopak nejlepší.