Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Pro strojvůdce je trať Teplice - Bohosudov noční můrou. Láká sebevrahy

  9:17aktualizováno  9:17
Už šest lidí letos zemřelo na trati z Teplic do Bohosudova. Sebevrazi ji volí záměrně. Může za to její dostupnost a nápodoba – ti, kteří skutečně chtějí zemřít, vědí z předchozích případů, že tu je „úspěch“ zaručen. Poznamenají tím ale život i mnoha jiným lidem.

Ilustrační snímek. | foto: HZS Libereckého kraje

Dlouhé hodiny zmatků, stovky naštvaných cestujících a dva zmařené lidské životy. Taková byla bilance jediného říjnového týdne na železničním úseku mezi Teplicemi a Ústím.

Smrt na kolejích

  • 215 střetů s lidmi se zatím letos stalo v České republice
  • 158 lidí přišlo o život; loni za celý rok bylo střetů 260
  • 7 srážek se v letošním roce odehrálo na úseku Teplice – Bohosudov, 6 osob při nich zemřelo

Nejprve šestnáctiletá dívka, dva dny poté žena kolem čtyřicítky. Obě čekaly v kolejišti mezi Teplicemi a Bohosudovem, obě spojoval úmysl zemřít.

A šlo letos už o pátou a šestou dokonanou sebevraždu v tomto úseku.

Tato trať se pomalu stává noční můrou strojvůdců. K šesti letošním úmrtím je totiž nutné připočíst ještě jeden pokus o sebevraždu.

„V kraji evidujeme nejvíc střetů vlaků s osobami právě v úseku Teplice – Bohosudov. Podobně je na tom už jen úsek Střekov – Velké Březno,“ potvrzuje mluvčí Drážní inspekce Karel Zídka.

Smrt často bez vysvětlení

Policie a inspekce v těchto případech zkoumají možné cizí zavinění či přítomnost alkoholu v krvi strojvůdce a oběti střetu.

Ovšem to, proč se člověk rozhodl pro takto drastický způsob odchodu ze světa, zůstává často bez vysvětlení. Většina lidí totiž srážku s vlakem nepřežije.

„Neznám nikoho, kdo přežil střet s vlakem. Je to téměř stoprocentní jistota zániku. Skok z výšky na beton či pod vlak je veden impulzem skutečně zemřít. Často jej páchají i lidé těžce nemocní nebo ve stavu těžké melancholie,“ říká pro MF DNES psychiatr Jan Cimický.

Mnohem méně tragičtěji prý končí úmyslné střety s automobilem či tramvají. „Takové případy znám. Pokusy končí například trvalou invaliditou a závislostí na cizí pomoci. Právě nejistota výsledku vede k tomu, že by skutečně odhodlaní lidé volili jiný, jistější způsob sebevraždy,“ připomíná psychiatr.

Nejde o demonstrativní sebevraždy

Podle něj proto také u lidí, kteří skočí pod vlak, nelze hovořit o demonstrativních sebevraždách, jež jsou vlastně voláním o pomoc.

„Ti, co jen demonstrují, si většinou ponechávají zadní vrátka a podvědomě spoléhají, že přijde pomoc a od toho se odvine řešení jejich situace,“ vysvětluje Cimický.

Odborníky nepřekvapuje ani skutečnost, že si sebevrazi pro odchod ze světa vyhlédli jednu konkrétní trať. Úsek mezi Teplicemi a Bohosudovem je dobře přístupný, vlaky tu jezdí rychle a šance, že strojvedoucí vlak ubrzdí, nulová.

Každá dokonaná sebevražda pak může inspirovat ty, kteří vidí v ukončení života východisko ze svého trápení.

„Nápodoba skutečně funguje, zejména u nevyzrálých osobností. Znám už i několik osob, které k úvahám o sebevraždu vedl případ zpěvačky Ivety Bartošové, plánovaly ji dokonce na stejném místě jako ona,“ zmínil Cimický.

Někteří strojvůdci radši skončí

Zoufalý čin jednotlivců ale významně ovlivní i životy dalších lidí – cestujících, kteří musí řešit mnohahodinové zpoždění, ale hlavně strojvedoucích, kteří byli posledními, kdo sebevraha viděl živého.

„Strojvedoucí je obvykle po takové události vystřídán a dále v práci nepokračuje. Může požádat až o několik dní volna,“ uvedla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Někdy však ani dny strávené mimo železnici nepomohou a strojvedoucím se nedaří tragickou událost z mysli vytěsnit.

V závislosti na případu a zdravotním stavu strojvedoucích je jim poskytnuta i psychologická pomoc. České dráhy disponují specialisty v tomto směru.

„Stávají se ale i případy, kdy taková událost ovlivní život strojvedoucího natolik, že musí ukončit svou profesi a přejít na jiné pracoviště,“ doplňuje Pistoriusová.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dopravní omezení na Dálnici D8. Část vozovky je uzavřena kvůli nestabilnímu...
Politici marně čekají na audit dálnice D8. Žádný totiž zatím nevznikl

Do konce června mělo ministerstvo dopravy Sněmovně dodat podrobný audit dálnice D8 přes České středohoří. Ta měla stát původně 3 miliardy korun, ovšem stála už...  celý článek

Pracovnice skanzenu v Březně Karolína Klinecká u kopie pravěkého obydlí. Dům...
Replika pravěkého domu se bortí, řemeslníci ji opraví technikou předků

Nejstarší repliku pravěkého dlouhého domu v Česku čeká rekonstrukce. Čtrnáct metrů dlouhá přízemní stavba v archeologickém skanzenu Březno u Loun má totiž...  celý článek

Petr Liebscher u nalezených náhrobků
Při stěhování se našly renesanční náhrobky, byly schované tři staletí

Déle než 330 let nikdo neviděl v celém rozsahu náhrobky členů rytířského rodu Fictumů v kostele františkánského kláštera v Kadani. Nyní je odkrylo stěhování...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.