Andrej Kiska mladší.

Andrej Kiska mladší. | foto: Michal Šula, MAFRA

Investice je jako manželství, říká Kiska junior hledající v Česku firmy

  • 3
Syn slovenského prezidenta Andrej Kiska hledá v Česku začínající firmy, do nichž se vyplatí investovat. O tom, jak se úspěšně pohybovat ve finančním světě, vyprávěl studentům ústecké univerzity i v rozhovoru pro MF DNES. „Chci mladé lidi motivovat, aby se nebáli své sny uskutečnit,“ vysvětluje.

Andrej Kiska junior se řadu let velmi úspěšně pohybuje na českém investičním trhu. Byl například u toho, když brněnská firma AVG vstoupila na americký trh.

Jste společníkem v kapitálové společnosti Credo Ventures, jež se specializuje na investice do startupových firem. Co to vlastně znamená a co je náplní vaší práce?
Jednoduše řečeno investování do rozbíhajících se společností. Snažíme se investovat do firem, u kterých si myslíme, že mají ambice růst a stát se globálním lídrem v jakékoliv oblasti. Naší úlohou je investovat do nich v těch nejranějších fázích, což znamená ve chvíli, kdy mají první prototyp, prvotní verzi produktů nebo hledají první zákazníky. Pomáháme jim dostat se z Evropy na globální úroveň.

Jak jste se k tomu dostal?
Úplně náhodou. Začínal jsem hned po vysoké škole v investiční společnosti Benson Oak. Ta měla v portfoliu brněnskou AVG, která v té době měla tržby okolo tří milionů dolarů. Když jsme ji pak uváděli na americkou burzu, tržby činily už okolo 330 milionů dolarů. Řekl jsem si, že když to zvládla firma z Brna, proč by se to nepodařilo i dalším?

Andrej Kiska ml.

  • narodil se v roce 1986
  • vystudoval finance a management na americké University of Virginia
  • po studiích začal pracovat jako analytik v investiční firmě Benson Oak, kde byl u uvedení brněnské firmy AVG na americkou burzu
  • od roku 2009 žije s rodinou v Praze
  • je partnerem ve společnosti Credo Ventures, která investuje do začínajících firem
  • jeho otec je slovenským prezidentem

Je určité odvětví podnikání, na které se zaměřujete, nebo investujete do všeho, co vás zaujme?
Snažíme se cílit na firmy, jež mají potenciál do pěti až sedmi let narůst na desítky až stovky milionů dolarů v tržbách. Zaměřujeme se proto na vývojářské firmy. Myslíme totiž, že software je unikátní distribuční kanál, který je ve všech technických zařízeních. Zároveň je to odvětví, které dovoluje proniknout jednoduše na globální trh. Aplikace používá celý svět a není složité je dostat ke konečnému zákazníkovi.

Nápady si hledáte sami, nebo přicházejí podnikatelé za vámi?
Investice je jako manželství, kde jedna strana si hledá tu druhou a naopak. My procházíme ročně přibližně 1 000 až 1 200 podnikatelských plánů, z čehož na konci investujeme zhruba do deseti.

Jak vyhodnocujete, které firmy od vás peníze dostanou a které ne?Hledáme něco neotřelého, výjimečného a zajímavého. Zároveň musí být v takové firmě schopný tým, který umí nejen vybudovat fungující společnost, ale zároveň své výrobky i globálně prodávat. Tím, že vidíme tisíc podnikatelských záměrů ročně, máme už zaběhnutý systém, jak je vyhodnotit. Na základě oněch dvou požadavků jsme schopni od stolu vyloučit velkou část záměrů během několika minut. Druhým krokem je hlubší analýza firem. Radíme se s našimi investory a partnery. Pokud si oni myslí, že vybraná společnost má šanci, sejdeme se s ní a probíráme do hloubky jejich produkty a plány do budoucna. Za rok si prověříme asi stovku společností a z nich vybereme ty, kterým pomůžeme.

Jak vypadá tok peněz v investiční společnosti?
Například u nás v Credo je to tak, že jsme před časem založili již druhý fond, ze kterého startupům pomáháme. Je nás osm a jsme něco jako manažeři těchto fondů. Do nich dostaneme peníze od třetích stran, tedy investorů, což jsou u nás většinou podnikatelé z technických oborů jako Avast a další nebo zakladatelé podobných kapitálových fondů. Naší úlohou je spravovat a zhodnocovat tento kapitál třetích stran tím, že jej investujeme.

V čem je český podnikatelský potenciál?
Velkou tradicí v Čechách jsou společnosti vyvíjející bezpečnostní softwary, což je vidět například na AVG nebo Cognitive Security, které obě prorazily na americkém trhu. Dále jsou to firmy, které dělají data management (správa počítačových dat, pozn. red.), ale všeobecně ze zkušeností mohu říct, že jsou firmy, kde bych neřekl, že máme potenciál, a ony se ukážou jako velmi úspěšné. Dobré je, že nikdy nejde specifikovat a ukázat na obor, kde jsme dobří, protože se vždycky může objevit něco nového a nečekaného.

Váš otec se stal roku 2014 slovenským prezidentem, setkal jste se od té doby s nějakou negativní odezvou kvůli svému příjmení?
Víc je to asi na Slovensku, o dost méně v Česku a nikde jinde ve světě si lidé moc jméno Kiska nespojí s funkcí prezidenta. Takže ano, nějakým způsobem se to stává, ale protože máme na Slovensku jenom dvě investice, není to takový problém. V Česku se to stává minimálně a jsem za to rád, protože žijeme s rodinou v Praze a tam to neovlivňuje můj soukromý ani podnikatelský život.