Česká strana si myslí, že závora nemá na silnici co dělat. Je to první spor u hranic od vstupu země do Evropské unie v roce 2004.
K česko-bavorskému hraničnímu přechodu vede pohodlná asfaltová silnice, na kterou je autům vjezd zakázán. Ti mohou jen do Stožce. Přesto vede až do Nového Údolí - poslední zaniklé osady před hranicí - a následně do Německa. Žádná auta by tudy díky značkám projíždět neměla, cesta slouží jen pěším a cyklistům. Jenže auta tudy jezdí.
Podle Čechů z obou stran hranice, podle Němců jen z Čech. "Přechod využívají východoevropské zlodějské bandy k únikovým odjezdům po krádežích," tvrdí starosta Haidmühle Fritz Gibis, původní profesí pohraniční policista. Právě on nechal závoru na hranici v srpnu obnovit.
Němci se ohánějí statistikami
Je velmi podobná té, kterou v noci na 1. května 2004, kdy země vstoupila v Evropské unie, nadšenci ze spolku Pošumavská jižní dráha slavnostně přeřezával motorovými pilami jako symbol otevření hranic mezi oběma státy.
Němci se nyní ohánějí statistikami. Podle policie ve Waldkirchenu, kam Haidmühle spadá, došlo v Haidmühle od letošního dubna do konce července ke 20 vloupáním. "Mizely štípačky dříví, sekačky, motorové pily, jízdní kola a různé přístroje. V noci tu panoval čilý provoz," prohlásil v německém tisku náčelník policejní stanice Anton Rank.
Policie vyčíslila ukradené věci na 20,5 tisíce euro, tedy zhruba na půl milionu korun. Svědci policistům popsali, že viděli osobní auto s polskou poznávací značkou.
Bavorská policie dnes tvrdí, že má důkazy o tom, že přes hraniční přechod byl do Čech odvezen traktor ukradený ve Wegscheidu, který je od hraničního přechodu vzdálený 60 kilometrů.
"Vše je řešitelné, ale jinak, než obnovováním závor"
Přes veškeré argumenty Němců se Čechům závora ani trochu nelíbí. Protestuje proti ní zejména spolek Pošumavská jižní dráha, který na hranicích provozuje nejkratší mezinárodní železnici měřící jen 105 metrů.
"Zatím píšeme jen diplomatické dopisy, ale teď přitvrdíme. Auta tudy jezdila vždycky z obou stran hranice. Vše je řešitelné, ale jinak, než obnovováním závor," říká předseda Pošumavské jížní dráhy Pavel Kosmata.
Starosta Stožce Martin Černý se spor kvůli závoře snaží vyřešit diplomaticky. Na konci měsíce jej čeká jednání se starostou Haidmühle. "Myslím si, že by tam závora být neměla, když už jsme se jednou otevřeli světu. My jako obec klíče od závory máme, stejně tak i záchranná služba, hasiči či policie. Uvidíme, jaká bude její budoucnost," prohlásil starosta Stožce Martin Černý.