Potíže dlouhodobě trápí především obyvatele Dejvic, a to hlavně u stanic metra. Denně tu dlouhé minuty objíždějí ulice v okolí svých domovů a hledají volné místo pro auto. Marně. "Chceme zaparkovat, ale na našich místech stojí Středočeši," stěžují si lidé z okolí Vítězného náměstí na Praze 6.
"Zastavit během dne před domem nelze. Podle espézetky vždy poznám, že tam stojí samí Středočeši. Bydlím kousek od stanice metra Dejvická. Tam je to spádová oblast pro lidi ze Středočeského kraje. Rozhodně jsem pro, aby se u nás zavedly parkovací zóny. Raději si zaplatím, abych měl jistotu, že tam najdu své místo," říká obyvatel ulice Generála Píky v Dejvicích.
Přání řidičů z Dejvic se možná splní. Starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa totiž chce, aby městská část začala s magistrátem o jejich zavedení jednat už letos v únoru.
Magistrát pouze rozšíří stávající zóny
Náměstek primátora pro dopravu Karel Březina zatím se změnami modrých zón počítá, týkaly by se ale jen těch, které jsou již zavedené. Staly by se smíšenými zónami. "Fungovaly by tak, že přes den, v nějak omezeném čase, by tam mohl zaparkovat kdokoliv, ale přes noc by tu mohli zastavit jen rezidenti," vysvětluje Březina.
Během doby, kdy už v Praze 1, 2, 3 a 7 modré zóny fungují, začaly některé další městské části vytvářet vlastní systémy takzvaných rezidentních zón. Minulé vedení magistrátu totiž nechtělo rozšiřovat klasické modré čáry do okrajových částí metropole, tedy mimo ty, které už fungovaly. Proto radnice začaly řešit stížnosti svých obyvatel po svém.
Takovou městskou částí třeba je Praha 9. Tamní obyvatelé si totiž dlouho stěžovali, že v okolí O2 areny nemohou zaparkovat, když se tam koná nějaká větší akce, na kterou dorazí hodně diváků. Proto radnice zavedla ve vybraných ulicích v okolí haly bezplatné rezidentní zóny.
Ty fungují tak, že městská část vydává svým obyvatelům i některým podnikatelům parkovací karty, které jim mají zajistit, že stání u svých domů najdou.
Radnice devítky udělá rezidentní zóny z dalších ulic
Jenže problém s parkováním se ve Vysočanech přesunul o kus dál. Od Sokolovské ulice směrem k parku Podviní. "Máme tu problém zvláště kvůli Sparta aréně. Nejde ale jen o osobní auta, ale také o autobusy, které stojí na chodníku a zabírají místo," popsal situaci další z obyvatel Vysočan Martin Vávra.
"K rozšíření zón jsme se rozhodli poté, co se auta z okolí O2 areny začala přesouvat ještě dál do Vysočan - až za Sokolovskou ulici, kde zabírají místa dalším obyvatelům. Navíc je tam hala Sparty, která nemá dostatečně velké parkoviště," říká radní pro dopravu Prahy 9 Tomáš Holeček.
Praha 10 uvažuje o místním referendu k parkování
Radnice desáté městské části se musela popasovat s problémy, které vznikly na jejích hranicích s Prahou 2, kde platí modré zóny. Vyřešila je tím, že zavedla spolu s Prahou 2 takzvané průnikové zóny, tedy místa k parkování pro obyvatele obou čtvrtí.
Tyto pražské obvody se na tom dohodly poté, co si obyvatelé z okraje Prahy 10, kde se za stání aut neplatilo, stěžovali na řidiče ze sousední čtvrti, kteří chtěli ušetřit za parkovné a zabírali jim místa. Jenže ani přesto problémy s nedostatkem parkovacích míst neutichly.
Radnice Prahy 10 proto uvažuje o tom, že by o zavedení zón v celé městské části rozhodli obyvatelé v místním referendu.
"S partnery na radnici jednáme. V tuto chvíli není nic jasné, diskutujeme o tom. Chceme rozhodnout v průběhu tohoto roku, ale pokud se vydáme cestou referenda, potrvá to déle," uzavírá starosta desáté městské části Milan Richter.
městské části, které UVAŽUJÍ O ZAVEDENÍ ZÓNPraha 6 Praha 9 Praha 10 |